loading...
پارس فان
افزایش ممبر کانال

برای افزایش ممبر کانال و گروه های خود تنها با ثبت در سایت زیر افزایش ممبر دهید
حتی میتوانید برای تبادل با ما در ارتباط باشید تا محیطی رو برای تبادل شما کاربران آماده کنیم

wysiwyg image

پس از اینکه کانال خود رو ثبت کردین و کانال شما در سایت تایید گردید در تلگرام پس از عضویت در کانال لارکتون @LaekTooN به مدیر کانال @Mehrdadam70 پیام دهید و تبلیغ خود را ارسال کنید

http://www.telegram.larktoon.ir

parsa بازدید : 101 یکشنبه 18 بهمن 1394 نظرات (0)
تغذیه و تمرکز
 
نظریه‌های مختلفی درباره نوشیدنی‌ها و غذاهایی كه تمرکز را بالا می‌برند، وجود دارد: از كافئین قهوه گرفته تا شكر و پروتئین، كه معتقدند تمرکز را افزایش می‌دهد. حتی كار به جایی رسیده كه مكمل‌های غذایی خاصی برای این منظور به بازار آمده تا حافظه و عملكرد مغز را بهبود بخشند اما واقعا در شرایطی كه باید تمام ذهن، بر یك موضوع مهم متمرکز باشد چه كمكی می‌توان به مغز و ذهن رساند؟ آیا واقعا مواد غذایی خاصی باعث تقویت هشیاری و آگاهی می‌شوند و ما می‌توانیم با مصرف آنها و با خیال راحت در امتحان، مصاحبه شغلی یا كنفرانس شركت كنیم؟! 

با‌توجه به صحبت‌ها و گزارش‌های متخصصان می‌توان دریافت كه نمی‌توان از تاثیر غذا بر روی ذهن و قدرت تفكر چشم‌پوشی كرد، همچنین اینكه هیچ غذای جادویی خاصی وجود ندارد كه بتواند قدرت ذهنی افراد را به صورت معجزه‌آسا افزایش دهد. برای مثال، تحقیقات نشان داده است كه كافئین موجود در قهوه می‌تواند در رفع خستگی مفید باشد و به فرد انرژی دهد؛ اما این اثر، كاملا كوتاه‌مدت است و در اصل خصوصیات فردی است كه طول مدت اثر و یا واكنش نسبت به چنین موادی را تعیین می‌كند. بعضی از مردم با مصرف این مواد احساس بهتری دارند و به علت اثرات تحریكی این مواد، میزان ضربان قلبشان افزایش می‌یابد، در حالی كه بعضی افراد احساس ناراحتی می‌كنند و عصبی می‌شوند. 

همین ناراحتی و عصبی شدن می‌تواند تمرکز فرد را مختل كند. حتی اگر فردی با مصرف اینگونه مواد غذایی احساس بهتری داشته باشد، به هر حال بعد از رفع اثرات آن، دوباره به حالت قبلی برمی‌گردد. گاهی اگر این مواد بیش از حد مصرف شود، مشكل‌ساز می‌شوند، چرا كه اثبات شده مصرف بیش از حد قهوه به دلیل داشتن كافئین زیاد باعث از بین رفتن تمرکز می‌شود. از سوی دیگر، اثر شكر بر هشیاری و آگاهی كمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد.

این واقعیت وجود دارد كه مغز از گلوكز به عنوان منبع اصلی سوخت استفاده می‌كند. بررسی‌ها نشان داده كه شكر باعث افزایش قدرت حافظه شده و غذاهای بسیار شیرین، اثراتی سریع، كوتاه‌مدت و مثبت بر توانایی ذهنی دارند. در كل، گلوكز (قند) اثراتی بر حافظه و یادگیری دارد، اما دخالت دیگر فرآیندها مثل استرس و تفاوت‌های فردی در سوزاندن گلوكز را نباید نادیده گرفت؛ به این ترتیب كه هرچه مقدار گلوكز مصرفی بالاتر باشد، اثرات آن بر روی حافظه بهتر و بیشتر می‌شود، اما وقتی به یك مقدار خاصی می‌رسیم، تاثیر آن نه تنها بهتر نمی‌شود، بدتر می‌شود و حتی اگر مقدار گلوكز از یك حد، بالاتر رود، حافظه مختل می‌شود. بنابراین می‌توان گفت یك ماده غذایی می‌تواند اثرات معجزه‌آسایی بر حافظه داشته باشد. متخصصان تغذیه معتقدند تركیبی از غذاها مثل میوه‌جات، سبزیجات، غلات و دیگر مواد غذایی در كل باعث بهبود سلامت جسم و ذهن می‌شوند. 

اگر فردی رژیم غذایی سالمی داشته باشد، كل فعالیت‌های جسمی و ذهنی او در حد مطلوب و مورد نظر قرار می‌گیرند. عامل دیگری كه ممكن است با تمرکز ذهن افراد ارتباط داشته باشد، پرخوری یا كم‌خوری است. اگر فردی قبل از انجام یك كار مهم، پرخوری كند، دچار خواب‌آلودگی می‌شود، زیرا گردش خون از مغز به سمت معده منحرف می‌شود تا عمل هضم غذا به بهترین نحو صورت گیرد. از سوی دیگر افرادی كه كالری كافی دریافت نمی‌كنند و از وعده غذایی خود صرف‌نظر می‌كنند یا تحت رژیم‌های سخت غذایی قرار دارند، نمی‌توانند تمرکز خوبی داشته باشند و حواس آنها به‌راحتی پرت می‌شود. به علاوه تحقیقات نشان داده است كودكانی كه صبحانه میل می‌كنند، حافظه كوتاه‌مدت بهتری نسبت به هم‌كلاسی‌های خود كه صبحانه نمی‌خورند، دارند. در ضمن، كودكانی كه صبحانه پركالری مصرف می‌كنند (مثل كیك، شكلات، شیرینی و...) تمرکز خوبی ندارند. رژیم‌های غذایی پرچرب نیز روی آگاهی و تمرکز، اثرات منفی دارد، به صورتی كه حافظه و یادگیری تضعیف می‌شود. پس نمی‌توان از افرادی كه غذاهای پرچرب مصرف می‌كنند، انتظار هوش آنچنانی داشت. گزارش‌هایی وجود دارد كه بیان می‌كند ویتامین‌های E، C، B، بتاكاروتن و منیزیم می‌تواند قدرت مغز را تقویت كند اما هیچكس ثابت نكرده كه قرص‌های حاوی این مواد می‌توانند باعث تقویت حافظه و تمرکز شوند. 

در ضمن وقتی مقدار زیادی از این مواد در غذاهای طبیعی وجود دارند، چرا به سراغ قرص‌های آنها برویم؟ ویتامین C را می‌توان به راحتی در مركبات یافت. بتاكاروتن در هویج، اسفناج و دیگر سبزیجات وجود دارد. قرص‌های ویتامین و مكمل، موارد مصرف خاصی دارند و هیچ‌وقت نمی‌توانند جای مواد غذایی را بگیرند. به‌تازگی نظریه‌هایی مطرح شده كه قابل توجه است. مثل اینكه مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا3 (مثل ماهی)، وین پوستین و یا كولین (ماده مغزی اصلی موجود در لسیتین) دارای اثرات خاصی هستند و بر سلامت ذهن، تاثیرات مثبتی دارند و محققان در تلاشند تركیبی از این مواد را در اختیار افراد قرار دهند تا قدرت حافظه آنها تقویت شود.

اگر می‌خواهید برای یك روز بزرگ آماده شوید، فكر نكنید كه غذای خاصی مصرف كنید، تمرکز و حافظه شما قدرت خارق‌العاده‌ای پیدا می‌كند. اگر امتحان یا مصاحبه‌ای در پیش دارید و دوست دارید حافظه و تمرکز شما قدرت خوبی داشته باشند، نكات زیر را به یاد بسپارید:
از قبل كارهای لازم را برای آمادگی خود، انجام دهید (سر فرصت و بدون عجله). خوب بخوابید. ورزش را در برنامه زندگی خود، به‌طور منظم در نظر بگیرید. یك رژیم غذایی متعادل و حاوی تمامی گروه‌های غذایی مصرف كنید. به هیچ وجه از ماده غذایی خاصی به منظور تقویت حافظه استفاده نكنید، چون ممكن است وضعیت شما را بدتر كند. از غذاهای طبیعی و سالم، در حد معقول استفاده كنید تا ذهن شما برای هر كاری آماده باشد. 

منبع: سخن مشاور

کنکور آسان است


لینک منبع و پست :تغذیه و تمرکز
http://konkorasan.ir/post/621
برچسب ها تغذیه , تمرکز ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • برترین ها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6886
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 415
  • آی پی دیروز : 226
  • بازدید امروز : 947
  • باردید دیروز : 432
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,174
  • بازدید ماه : 2,174
  • بازدید سال : 80,865
  • بازدید کلی : 1,879,537
  • دیگر امکانات
    نتایج لیگ ها
    سرگرمی و تفریحی
    آب و هوا 

    آب و هوا برنامه اندروید سایت لارکتون

    قیمت روز خودرو 

    فروشگاه فایل متنی
    فروشگاه لارکتون