loading...
پارس فان
افزایش ممبر کانال

برای افزایش ممبر کانال و گروه های خود تنها با ثبت در سایت زیر افزایش ممبر دهید
حتی میتوانید برای تبادل با ما در ارتباط باشید تا محیطی رو برای تبادل شما کاربران آماده کنیم

wysiwyg image

پس از اینکه کانال خود رو ثبت کردین و کانال شما در سایت تایید گردید در تلگرام پس از عضویت در کانال لارکتون @LaekTooN به مدیر کانال @Mehrdadam70 پیام دهید و تبلیغ خود را ارسال کنید

http://www.telegram.larktoon.ir

parsa بازدید : 95 یکشنبه 18 بهمن 1394 نظرات (0)
توصیه‌های تغذیه‌ای
 
بسیاری از دانشآموزان، روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه میپردازند و تصور میکنند که غذا و استراحت، مانع مطالعه   میشود، در صورتی که با تغذیهی صحیح میتوان بازده فکری را افزایش داد. بهکارگیری نکات و توصیههای زیر، توان دانشآموز را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات، افزایش میدهد:

1) در زمان کار یا مطالعه، غذا نخورید و برای این کار، زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید، در عین حال از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات خودداری کنید. این خوراکیها ممکن است در نگاه اول، انرژیزا بهنظر برسد اما باید توجه داشت که این قابلیت، در آنها بسیار کمدوام است و پس از مدتی، احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.

2) بررسیهای دانشمندان نشان میدهد که خوردن غذاهای نشاستهای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تأثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید است.

3) صبح روز امتحان نیز بهتر است بهمنظور افزایش کارآیی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا فیبر مانند تخممرغ، نان تست با عسل یا برشتوک استفاده شود.

4)
 کارشناسان تغذیه به دانشآموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمیتوانند صبحانهی مفصلی بخورند، توصیه میکنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

5)
 بعضی از دانشآموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب میکنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب، از غذاهای مناسب استفاده کنند. مصرف بعضی از سبزیها ازقبیل ریحان، نعنا و کاهو در کاهش اضطراب بسیار مفید است.

6)
 خوردن نان و پنیر و گردو یا تخممرغ یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک میکند تا در طول امتحان، آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنیهای حاوی عسل، در کاهش اضطراب بسیار مؤثر است.

7)
 خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی به کاهش اضطراب میکند زیرا کمخونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

8)
 خوردن آجیل مغزدار ازقبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده و کمبود آن، یکی از علل کاهش یادگیری است، میتواند به افزایش توان یادگیری دانشآموزان کمک کند.

9)
 در ساعات مطالعه، از خوردن ماست و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.

10)
 در طول روز (اما نه همراه غذا) آب کافی بیاشامید (بیش از نیمساعت پیش از غذا و یکی دو ساعت پس از غذا اشکالی ندارد) لازم به ذکر است که آشامیدن آب و نوشیدنیها در وسط غذا، سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ میشود.

11)
 در زمان کار یا مطالعه، غذا نخورید و برای غذا خوردن، زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.

12)
 برخلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن، نیاز بدن به انرژی را افزایش نمیدهد، بنابراین استفادهی بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پرچرب در طول دوران امتحانات، نهتنها مفید نیست بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی میشود.

13)
 صبحانه، غذای اصلی است. ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید اما صبحانه را کاملتر میل کنید.

14)
 مصرف روزانه یک لیوان شیر، برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان، مؤثر است.

15)
 مصرف سبزی و میوههای تازه توصیه میشود.

16)
 از خوردن قهوه و چای پررنگ حتی به منظور بیدار ماندن، خودداری کنید ولی چای کمرنگ و چای سبز مفیداست.

17)
 تغذیهی متعادل و متنوع شامل غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت و میوهها سبب کاهش استرس امتحان میشود.

18)
 غذاهایی که فعالیت مغز را کم میکند عبارتند از: لبنیات و مشتقات آن، ترشیهای سرکهای، میوههای ترش و کال، سوسیس، کالباس، همبرگر، چای، آب یخ، غذاهای ساندویچی و زیادهروی در خوردن سیبزمینی، لوبیا، مرغ و گوشت گاو.
 
تغذیه و نگهداری قدرت حافظه

همچنان که پیشتر نیز اشاره شد، برخی از مواد غذایی به دلیل ویژگیهای خاص خود، در افزایش قدرت یادگیری مؤثر میباشند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-
  علاوهبر مصرف کمتر نمک و چربیهای اشباع شده، رژیم DASH که دارای میوه و سبری فراوان و لبنیات کمچرب است، همان اثر داروها را در کاهش فشار خون بالا دارد. مواد غذایی کمی وجود دارند که از نظر ارزش تغذیهای، با سبزیجات برابری کنند. کاهش سطح اسیدفولیک در بدن با بروز بیماری آلزایمر (فراموشی دوران پیری) مرتبط است. همچنین آنتیاکسیدانها و فیتوکمیکالهای (رنگدانههای گیاهی) موجود در سبزیجات، بر یادگیری بهتر اثر میگذارد.

2-
 اسیدهای چرب امگا3 میزان حملات قلبی و افسردگی را کاهش میدهد. اسیدهای چرب غیراشباع، LDL را کاهش داده و HDL را افزایش میدهند و بر افزایش قدرت یادگیری تأثیر میگذارند.

3-
 زغالاخته، توتفرنگی و اسفناج منبع غنی آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین، توانایی سلولهای عصبی را برای پاسخ به واسطههای شیمیایی حفظ میکند؛ همچنین مانع از تشکیل لختههای خونی میشود (رقیقکنندههای خون). این سه مادهی غذایی، کشسانی  رگهای خونی را حفظ میکند و انتقال پیامهای عصبی را بهبودمی‌‌بخشد. اسفناج، دارای آنتیاکسیدان فراوانی است و شامل بتاکاروتن (پیشساز ویتامینA) ویتامین C و اسیدفولیک میباشد. لازم به ذکر است که سایر مواد غذایی مانند کلم قرمز، انگور، آلو و آلبالو نیز همین اثرات را دارند.

4-
 سیر و سویا، کلسترول خون را کاهش میدهند. موادی در سویا وجود دارد که از اکسیده شدن LDL جلوگیری کرده و مانع از اثرات آتروژنیک رادیکالهای آزاد (تشکیل پلاک در دیوارهی داخلی سرخرگها) میشود. اثر سویا در کاهش کلسترول، فقط برای افراد دچار کلسترول بالا مؤثر است ولی اثر آنتیاکسیدانی آن، برای همهی افراد مفیدمیباشد. فیتواستروژنهای سویا، هورمونهای گیاهی هستند که محققان اعتقاد دارند مانند هورمون استروژن، باعث تقویت حافظه میشوند.

5-
 روغن ماهی، یک مادهی غذایی مناسب برای مغز است زیرا DHA (چربی امگا3 موجود در ماهی) التهاب مغز را کاهش داده و از آن محافظت میکند و همچنین قدرت یادگیری را افزایش میدهد. مغز انسان، دارای 60درصد چربی است که بیشتر آن، چربی DHA یا AA (آراشیدونیک اسید) است. AA به مقدار زیاد در لبنیاتی مانند کره و خامه وجوددارد اما DHA فقط در انواع ماهی و منابع گیاهی مانند دانه کتان یافت میشود.
 
6- تخممرغ، منبعی ارزان و سرشار از مواد مغذی و باارزش است. مصرف تخممرغ علاوهبر حفظ سلامت بدن، برای بهبود هوش و عملکرد ذهنی نیز مفید است. لازم به ذکر است که تخممرغ خام، فواید بیشتری نسبت به تخممرغ پخته دارد.

7-
 مواد غذایی خیلی شیرین یا استفادهی زیاد از شکر، تعادل هورمون انسولین بدن را به هم میریزد و باعث ایجادبیماری و گرفتگی ذهن میشود. سادهترین روش برای کاهش مصرف شکر، پرهیز از مصرف انواع نوشابههای صنعتی، آبنبات و شیرینیها و همچنین میانهروی  در مصرف آبمیوههای صنعتی است.
 

 

منبع: پیک سنجش

کنکور آسان است


لینک منبع و پست :توصیه‌های تغذیه‌ای
http://konkorasan.ir/post/624
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • برترین ها
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6886
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 127
  • بازدید امروز : 81
  • باردید دیروز : 781
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 81
  • بازدید ماه : 4,998
  • بازدید سال : 58,478
  • بازدید کلی : 1,857,150
  • دیگر امکانات
    نتایج لیگ ها
    سرگرمی و تفریحی
    آب و هوا 

    آب و هوا برنامه اندروید سایت لارکتون

    قیمت روز خودرو 

    فروشگاه فایل متنی
    فروشگاه لارکتون