loading...
پارس فان
افزایش ممبر کانال

برای افزایش ممبر کانال و گروه های خود تنها با ثبت در سایت زیر افزایش ممبر دهید
حتی میتوانید برای تبادل با ما در ارتباط باشید تا محیطی رو برای تبادل شما کاربران آماده کنیم

wysiwyg image

پس از اینکه کانال خود رو ثبت کردین و کانال شما در سایت تایید گردید در تلگرام پس از عضویت در کانال لارکتون @LaekTooN به مدیر کانال @Mehrdadam70 پیام دهید و تبلیغ خود را ارسال کنید

http://www.telegram.larktoon.ir

parsa بازدید : 1493 شنبه 04 مهر 1394 نظرات (0)

کدام درخت نماد صلح است؟درخت زیتون و شاخه زیتون نماد جهانی صلح است

  1. زیتون

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
    درخت زیتون
    Olea europaea
    Olea europaea, دریای مرده, اردن
    طبقه‌بندی علمی
    فرمانرو: گیاهان
    (طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
    (طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
    (طبقه‌بندی‌نشده): آستریدها
    راسته: نعناسانان
    تیره: تیره زیتون
    سرده: Olea
    گونه: O. europaea
    نام علمی
    Olea europaea
    لینه

    زیتون (به انگلیسی: Olive) و با (نام علمی: Olea europaea) شامل تقریباً ۲۰ گونه درختان کوچک از خانواده زیتونیان بوده و در جهان کهن از حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکندگی گسترده‌ای داشته‌اند. آن‌ها همیشه سبز بوده و دارای برگ‌هایی کوچک و یک‌پارچه هستند که روبروی هم قرار گرفته‌اند. میوه این گیاه یک شفت است.

    محتویات

    • ۱ پیشینه
      • ۱.۱ زیتون در یونان باستان
      • ۱.۲ زیتون به عنوان نماد
    • ۲ کشت زیتون در ایران
      • ۲.۱ درخت زیتون در طارم و رودبار
    • ۳ کشورهای عمده تولیدکننده زیتون
    • ۴ گونه‌ها
      • ۴.۱ گونه‌های دیگر
    • ۵ خصوصیات
    • ۶ اقلیم و خاک مناسب
    • ۷ نگهداری و تکثیر
    • ۸ محصولات
      • ۸.۱ روغن زیتون
        • ۸.۱.۱ انواع کیفیت روغن زیتون
      • ۸.۲ زیتون پرورده
    • ۹ سودمندی‌های زیتون و روغن آن
      • ۹.۱ تأثیر روغن زیتون در بهبود جریان خون
    • ۱۰ زیان‌ها
    • ۱۱ ارزش غذایی
    • ۱۲ منابع

    پیشینه

     
    نمایی از کوه زیتون در اورشلیم از نمادهای مذهبی یهودیان و مسیحیان.

    تخمین دقیق زمانی که زیتون از حالت وحشی خارج شد، تحت کنترل کشاورزان درآمد و به صورت میوهٔ باغی مورد استفاده قرار گرفت، ممکن نیست. اشارات فراوانی که در انجیل درباره این گیاه و تولید آن وجود دارد و فراوانی ضمنی آن در سرزمین کنعان و منطقه‌ای در سوریه، که همیشه زیتون برای اقتصاد ساکنین آن مهم بوده‌است، موجب این نتیجه‌گیری می‌شود که سوریه محل تولد زیتون پرورش یافته است. احتمالاً در آغاز، یک گونه اصلاح شده به دست تعدادی از فرقه کوچک سامی افتاد و به تدریج در قبایل اطراف نیز گسترش یافت و با حداقل تلاش به میزان بسیار زیادی پرورش یافت؛ این ماده روغنی در آب و هوای خشک شرق، ماده‌ای بسیار حیاتی برای سلامتی به شمار می‌رفت و میوه این درخت در آن دوران ابتدایی در بین جنگجویان بربری نمادی از صلح و حسن نیت بود. دورانی بعد و هم‌زمان با توسعه سازمان‌های دریایی این روغن به‌عنوان یکی از اقلام تجاری به کشورهای آسیای صغیر و مناطق دریایی انتقال یافت و بی‌تردید گیاه زیتون نیز در پی آن گسترش یافت.

    زیتون در یونان باستان

    در دنیای هومر همان‌گونه که در ایلیاد مشخص است، روغن زیتون فقط به‌عنوان یک ماده برای ثروتمندان – محصول خارجی – شناخته شده و بیشتر به سبب ارزش آن برای آرایش پهلوانان مورد توجه بوده‌است؛ جنگجویان بعد از استحمام به خودشان روغن زیتون می‌زدند و بدن پاتروکلوس هم عیناً با روغن زیتون پوشیده می‌شد. اما نه اشاره‌ای به کشت این گیاه شده و نه بر روی تاکستانی که روی سپر آشیل نقش شده، وجود دارد. اما اگرچه در ایلیاد هیچ اشاره‌ای به کشت زیتون نشده، وجود آن در باغ السینوس و دیگر کنایه‌های آشنا، نشان‌دهنده این حقیقت است که زیتون در زمان نگارش ادیسه شناخته شده‌است.

    هر زمان به معرفی این گیاه می‌رسیم تمامی روایات به تپه‌های آهکی آتیکا به‌عنوان اولین مکان کشت آن در شبه جزیره یونانی اشاره دارد. زمانی که پوزئیدون (خدای دریا) و آتنا (الهه عقل و زیبایی) برای شهر آینده رقابت می‌کردند، به خواست الهه یک زیتون از صخره‌های لم‌یزرع پدیدار شد (نگهبان هنرهایی که بر آن وضعیت رو به افزایش تأثیر جاودانی گذاشت). این‌که این افسانه ارتباطی با اولین کشت زیتون در یونان دارد، با توجه به داستان جالبی که توسط هرودوت در مورد اهالی اپیداروس نقل شده قطعی به نظر می‌رسد. آن‌ها به علت از دست دادن محصول‌شان مجبور به مشورت با (پیشگوی معبد دلفی) شدند و مقرر شد تا مجسمه‌های دامیا و هورای (هردو از نمادهای حاصلخیزی) را از چوب باغ‌های زیتون بتراشند. سپس تنها در اختیار مردم آتن قرار گیرد. آتنی‌ها به درخواست مردم اپیداروس درختی را به آن‌ها اعطا کردند مشروط به آنکه هر سال برای آتنا الهه عقل و زیبایی (نگهبان آن) قربانی کنند. بنابراین آن‌ها دستور پیشگو را اطاعت کرده و سرزمین‌شان دوباره حاصل‌خیز شد.

     
    درخت زیتون، نمایی از شاخه، برگ‌ها و میوه.

    درخت مقدس الهه مدت طولانی در آکروپلیس قرار داشت و اگرچه در حمله ایرانیان نابود شد، دوباره از ریشه جوانه زد (گفته می‌شود بعضی مکنده‌های این ریشه، درختان زیتون باغ محل تحصیل افلاطون را به وجود آورده‌اند که پس از گذشت سال‌ها هنوز بسیار قابل احترام هستند).

    در زمان سولن حقوق‌دان یونانی، زیتون به قدری گسترده شده بود که او وضع قوانینی را برای کشت منظم این درخت در آتیکا ضروری دانست. این منطقه‌ای بود که احتمال زیتون از آن‌جا به تدریج در تمام نواحی هم‌پیمان با یونان و کشورهای انشعابی از آن انتشار یافت. در ساحل آسیای صغیر که در آن‌جا مقدار فراوانی از این درخت در زمان تاله‌ها وجود داشت، این درخت ممکن است در سال‌هایی پیش‌تر از آن توسط کشتی‌های فینیقی آورده شده باشد. برخی از جزایر دریای اژه نیز ممکن است آن را از همین منبع به دست آورده باشند؛ زیتون جزیره رودز و جزیره کرت نیز شاید ریشه‌ای مانند این‌ها داشته باشند. اگر از لقب اسکیلس استفاده کنیم، جزیره ساموس باید سال‌ها زیادی قبل از جنگ‌های ایران دارای درختان زیتون میوه‌دار بوده باشند.

    زیتون جایگزین مناسبی برای چربی‌های حیوانی و کره مصرفی مردم نواحی شمال شد و در بین ملل جنوب نیز همین‌طور. در بین یونانیان روغن زیتون به‌عنوان یک ماده غذایی مهم و نیز برای کاربردهای خارجی اهمیت زیادی داشت. رومیان بیشتر از آن در آشپزی و غذا استفاده می‌کردند و به‌عنوان ماده‌ای ضروری برای آرایش پرارزش بود و در روزهای پرشکوه امپراتوری بعدی این به صورت یک اصل درآمد که زندگی طولانی و خوش به دو مایع بستگی دارد: با شراب و بدون روغن.

     
    طراحی قرن نوزدهم میلادی

    پلینی به صورت مبهمی پانزده گونه زیتون کشت شده در دوران خودش را توصیف می‌کند که با ارزش‌ترین آنها لینکیان نامیده می‌شد و روغن به دست آمده از آن در ونافروم در ناحیه کامپانیای ایتالیا عالی‌ترین نوع شناخته شده برای خبرگان رومی بود؛ تولید شده در ایستریا و بائتیکا در شبه جزیره ایتالیا به‌عنوان رده دوم مورد توجه قرار داشت.

    خوراک‌شناس امپراتور با خواباندن زیتون خام در آب نمک به‌عنوان تحریک‌کننده اشتها به این میوه ارزش بیشتری بخشید که کمتر از انواع جدید آن نبودند و ترشی زیتون با حفظ خصوصیات طعم خود در انبارهای زیر خاک پمپئی یافت شده‌اند. آب تلخ زیتون یا پس مانده حاصل از آن در خلال روغن‌گیری (به نام آمورکا) و برگ‌های گس آن دارای خواص بسیاری هستند که نویسندگان دوران بسیار دور به آن‌ها اشاره کرده‌اند. پزشکان رومی از روغن زیتون تلخ وحشی در پزشکی استفاده می‌کردند ولی کاربرد آن به‌عنوان غذا یا در آشپزی مشخص نیست.

    در عصر حاضر این میوه گستردگی فراوانی در جهان پیدا کرده‌است و اگر چه ناحیه مدیترانه که خاستگاه آن است هم‌چنان تولیدکننده عمده زیتون است، این درخت اکنون در نواحی بسیار زیادی که برای توزیع‌کنندگان اولیه آن ناشناخته است، با موفقیت کشت می‌شود. یک درخت زیتون که با دیوارهای آجری بلند محافظت می‌شود در باغ فیزیک چلسی لندن نگهداری می‌شود. زیتون مدت زمان کمی پس از کشف قاره آمریکا توسط ساکنین اسپانیایی به آن‌جا انتقال یافت.

     
    تاج زیتون از نمادهای بازی‌های باستانی المپیک.

    این گیاه در شیلی به فراوانی سرزمین اصلی زیتون کشت می‌شود (گاهی اوقات تنه درخت قطور می‌شود) درحالی که روغن به دست آمده از میوه آن کیفیتی متوسط دارد. بعد از آن، زیتون وارد کشور پرو شد اما به موفقی شیلی نبوده است. در قرن ۱۷ (مبلغان مذهبی یسوعی) آن را به مکزیک بردند و توسط همین نمایندگان در کالیفرنیا کاشته شد که در آن‌جا بر اثر مدیریت بی‌دقت فاتحان انگلوساکسون کشت آن متوقف شد. در ایالات جنوب شرقی نیز به کشت آن مبادرت شده مخصوصاً در کارولینای جنوبی، فلوریدا و می‌سی‌سی‌پی. این گیاه درون بسیاری از کشورهای نیم‌کره شرقی کشت شده که به علت نوع کشت در قدیم ناسازگار محسوب می‌شده است. در ایران و ارمنستان آن را در دوران نسبتاً اولیه تاریخ می‌شناختند و در حال حاضر باغ‌های زیتون بسیار زیادی در مصر علیا نیز وجود دارد. درخت زیتون به کشاورزی چین نیز معرفی شده است و یکی از منابع مهم افزوده شده برای کشاورزان استرالیایی است. کوینزلند دارای آب و هوایی بسیار مطلوب برای زیتون است. در جنوب استرالیا نزدیک آدلاید شدیداً رشد می‌کند و احتمالاً مناطق ساحلی فراوانی در این قاره جزیره‌ای وسیع وجود دارد که امکان پرورش این گیاه در آن‌ها نیست. هم‌چنین زیتون با موفقیت در برخی قسمت‌های جزایر مهاجرنشین معرفی شده است.

    زیتون به عنوان نماد

     
    پرچم سازمان ملل متحد.

    در گذشته زیتون نه تنها نشانی از صلح بلکه نمایان‌گر ثروت و وفور کشور بود؛ حمل شاخه‌های آن در جشن‌های بزرگ یونان، افشاندن زیتون وحشی برای قهرمانان المپیک، تاج زیتون فاتحان رومی در مراسم استقبال، و مواردی که سواره‌نظام‌ها در بازدیدهای امپراتوری همانند هدیه‌های نمادین صلح بکار می‌بردند (دوران بربرها) که فقط با پیروزی حفظ می‌شدند.

    تاج زیتون، شاخه‌ای از درخت زیتون است که بدور حلقه‌ای پیچیده شده و در بازی‌های باستانی المپیک یونان به قهرمان اعطا می‌شده است. در المپیک ۲۰۰۴ آتن سنت اهدای تاج زیتون تجدید شد و به همراه مدال طلا به قهرمانان اعطا شد.

    شاخه زیتون در پرچم سازمان ملل متحد نیز به عنوان نماد صلح استفاده شده است.

    کشت زیتون در ایران

    درخت زیتون در طارم و رودبار

    پیش از این تصور می شد کشت زیتون در طارم و رودبار قدمت ۸۰۰ ساله دارد اما تازه‌ترین کشفیات باستان‌شناسی در تپه باستانی کلورز رستم‌آباد بیانگر این است که کشت زیتون در این منطقه به بیش از دو هزار سال پیش باز می‌گردد[۱]. همچنین ناصرخسرو در سفرنامه خود از وجود زیتون در طارم و رودبار سخن گفته است.

    کشورهای عمده تولیدکننده زیتون

    کشورهای اصلی تولیدکننده زیتون در سال ۲۰۱۱[۲]
    رتبهکشور/ منطقهتولید
    (برحسب تن)
    سطح زیرکشت
    (برحسب هکتار)
    جهان ۱۹٬۸۴۵٬۳۰۰ ۹٬۶۳۴٬۵۷۶
    ۰۱  اسپانیا ۶٬۹۴۰٬۲۳۰ ۲٬۳۳۰٬۴۰۰
    ۰۲  ایتالیا ۳٬۱۸۲٬۲۰۰ ۱٬۱۴۴٬۴۲۰
    ۰۳  یونان ۲٬۰۰۰٬۰۰۰ ۸۵۰٬۰۰۰
    ۰۴  ترکیه ۱٬۷۵۰٬۰۰۰ ۷۹۸٬۴۹۳
    ۰۵  مراکش ۱٬۳۶۴٬۶۹۰ ۵۹۷٬۵۱۳
    ۰۶  سوریه ۱٬۰۹۵٬۰۴۰ ۶۸۴٬۴۹۰
    ۰۷  تونس ۸۶۳٬۰۰۰ ۱٬۷۷۹٬۹۵۰
    ۰۸  مصر ۴۵۹٬۶۵۰ ۵۲٬۶۶۸
    ۰۹  پرتغال ۴۴۳٬۸۰۰ ۳۴۳٬۲۰۰
    ۱۰  الجزایر ۴۲۰٬۰۰۰ ۲۹۵٬۰۰۰
    ۱۱  آرژانتین ۱۷۰٬۰۰۰ ۶۲٬۴۹۸
    ۱۲  پرو ۱۶۰٬۹۱۴ ۱۲٬۹۶۲
    ۱۳  لیبی ۱۳۹٬۰۹۱ ۲۱۶٬۰۱۳
    ۱۴  اردن ۱۳۱٬۸۴۷ ۶۲٬۰۸۸
    ۱۵  فلسطین ۱۱۵٬۵۵۱ ۱۰۹٬۲۱۳
    ۱۶  استرالیا ۹۱٬۰۶۷ ۳۰٬۴۰۷

    دیگر کشورهای دارای تولید معنادار زیتون به ترتیب عبارتند از لبنان، اسرائیل، آلبانی، آمریکا، شیلی، ایران، کرواسی و فرانسه.

    گونه‌ها

    معروف‌ترین گونه شناخته شده این گیاه زیتون اروپایی نام دارد که از دوران باستان برای تهیه روغن زیتون و نیز برای خوردن خود میوه آن کاربرد داشته است (که در حالت طبیعی تلخ است و باید در معرض تخمیر طبیعی قرار گیرد و یا به منظور قابل خوردن شدن، آن را در آب نمک بخوابانند).

    Olive fruit on the branch (2007).jpg

    زیتون وحشی به شکل درخت کوچک یا بوته‌هایی با رشد هرزه و تیغ‌دار است که دارای برگ‌هایی دوک مانند و تیز، رنگ سبز مایل به خاکستری در قسمت بالا است. زیتون وحشی جوان در قسمت پایین سفید رنگ و دارای پولک‌هایی مایل به سفید است. گل‌های سفید کوچکی دارد که کاسه و جام گل‌ها دارای چهار درز کاسه گل، دو پرچم و کلاله شکافته است. این گل‌ها به تدریج به شکل خوشه‌هایی که از کنار برگ‌ها ظاهر می‌شوند و بر روی چوب‌های سال‌های آخر می‌روید. شفت (میوه) در گیاه وحشی، کوچک و دارای غلافی گوشت‌داراست. این غلاف که تعیین‌کننده ارزش اقتصادی میوه است، در نوع وحشی نسبتاً نازک است. انواع کشت شده خصوصیات متفاوتی دارند اما فشرده‌تر، حاصلخیزتر و بیخار است.

    از دیدگاه پرورش‌دهندگان مدرن، تنوع زیتون‌های شناخته شده بسیار زیاد است. فقط در ایتالیا حداقل ۳۰۰ گونه وجود دارد اما تعداد کمی از آن‌ها تا حد مناسبی رشد می‌کنند. گونه‌های اصلی ایتالیا Leccino ، Frantoio و Carolea هستند. هیچ‌کدام از آن‌ها را نمی‌توان با توصیفات باستانی همانند دانست. اگرچه بعید نیست بعضی از گونه‌های نازک‌برگ، که بیش از همه مورد توجه هستند، از تبار Licinian معروف باشند. درختان پهن‌برگ اسپانیا میوه‌های درشت می‌دهند اما غلاف آن‌ها طعمی نسبتاً تلخ‌تر دارد و کیفیت روغن آن‌ها نامرغوب‌تر است.این زیتون‌های اسپانیایی هستند که معمولاً پس ازسوراخ سوراخ شدن و پر شدن، پرورده شده وپس از خواباندن در آب نمک تازه خوردنی می‌شوند(با فلفل ترشی، پیاز ترشی یا سایر چاشنی‌ها).

    گونه‌های دیگر

    رده زیتونیان شامل گونه‌های دیگر بااهمیت اقتصادی هستند. Olearia paniculata درخت بزرگ‌تری است در جنگل‌های کوئینزلند که ارتفاع آن به ۱۵ یا ۱۸ متر می‌رسد (۵۰ یا ۶۰ فوت) که از چوب آن الوارهایی سخت و محکم می‌سازند. هنوز چوب سخت Olea laurifolia در استان ناتال آفریقای جنوبی، چوب آهن سیاه مناطق مهاجرنشین است.

    خصوصیات

    Kalabrien Oliven 2257.jpg

    درختان زیتون حتی زمانی که هرس نشده اند رشد آزادانه ای دارند و دارای رشد بسیار آهسته‌ای هستند. اما هنگامی که امکان رشد طبیعی را در طول چند سال پیدا می‌کنند، گاهی قطر تنه آن‌ها به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. دوکاندول محیطی بیش از ۱۰ متر (۳۳ پا) را به ثبت رسانده که احتمال می‌رود عمر آن به چند قرن برسد. قدمت بعضی از درختان زیتون ایتالیا را به اولین سال‌های امپراتوری یا حتی روزهای جمهوری روم نسبت می‌دهند؛ اما همیشه سن چنین درختان باستانی در زمان رشد مورد تردید قرار می‌گیرد و شناسایی آن‌ها با توصیفات قدیمی هنوز دشوارتر است. درختان تحت پرورش به ندرت به ارتفاع بیش از ۱۵ متر می‌رسند (۵۰ فوت) و معمولاً در فرانسه و ایتالیا به وسیله هرس کردن‌های زیاد به ابعادی بسیار محدودتر منحصر می‌شوند. چوب آن که به رنگ زرد یا قهوه‌ای مایل به سبز روشن است اغلب با ته‌رنگ تیره‌تری رگه‌دار شده‌است و بسیار سخت و متراکم است. چوب آن برای قفسه‌سازان و خراطان تزئینی بسیار باارزش است.

    اقلیم و خاک مناسب

    منطقه بومی و مسلم آن در سوریه و قسمت‌های ساحلی آسیای میانه، فراوانی آن در یونان و مجمع الجزایر آن است. کنایات فراوانی که توسط شعرای قدیمی در مورد آن بکار رفته نشان می‌دهد که زیتون بومی این نواحی بوده‌است اما در نواحی دور افتاده از مشرق زمین زیتون کشت نشده و کم و بیش به شکل نوع ابتدایی خود بازگشته است. این مسئله نشان‌دهنده مزیتی ویژه برای خاک‌های آهکی و تمایل به نسیم دریایی است. درحالی که شکوه و جلال خاصی بر روی سراشیبی‌های آهکی و پرتگاه‌هایی که بیش‌تر سواحل شبه جزیره یونان و جزایر کنار آن را تشکیل می‌دهند، ایجاد شده‌است.

    نگهداری و تکثیر

    درخت زیتون از راه‌های مختلفی تکثیر می‌شود اما معمولاً روش قلمه‌زدن یا خوابانیدن شاخه ارجح است. این درخت در خاک‌های مساعد به آسانی درخت بید ریشه می‌کند و زمانی که قطع شود، مکنده‌ها را از ریشه جدا می‌کند. شاخه‌های مختلف این درخت را به اندازه‌های چند سانتی‌متری برش می‌دهند و به صورت نسبتاً عمیقی در زمین‌های کود داده شده می‌کارند. قطعات کوچک‌تر را گاهی اوقات به طور افقی داخل شیارهای کم‌عمقی قرار می‌دهند که اگر با چند سانتی‌متر خاک پوشیده شوند، به سرعت جوانه‌هایی شبه‌مکنده روی آن‌ها ظاهر می‌شود.

    در یونان و جزایر آن پیوندزدن درختان اهلی با انواع وحشی عملی متداول است. در ایتالیا جوانه‌های جنینی، که برجستگی‌های کوچکی را روی شاخه به وجود می‌آورند، را به دقت جدا کرده و زیر خاک می‌کارند (که درآن‌جا می‌توانند رشد کنند). این جوانه‌های جنینی خیلی زود جوانه‌های قوی‌تری را تشکیل می‌دهند. بعضی اوقات شاخه‌های بزرگ‌تر را می‌برند و با این کار شاخه‌های جوانی به دست می‌آید. هم‌چنین گاهی مواقع زیتون از دانه رشد می‌کنند؛ برای این کار غلاف‌های روغنی را به منظور تسریع در رشد ابتدا در آب گرم یا در محلول‌های قلیایی خیس کرده و نرم می‌کنند.

    در مشرق زمین کشاورزان به درختان زیتون توجه زیادی نمی‌کنند و شاخه‌ها بی آن‌که به وسیله چاقوهای هرس‌کاری کوتاه شوند، آزادانه رشد می‌کنند. با این همه در دوران خشکسالی طولانی و برای حفظ محصول باید آب لازم را تأمین کرد. این بی توجهی به کشت زیتون موجب می‌شود تا درختان در فواصل سه یا چهار سال محصول باردار بدهند. بنابراین اگرچه رشد وحشی از نظر ایجاد منظره زیبا مورد توجه است، این کار در زمین‌های مناسب و اقتصادی توصیه نمی‌شود. در نواحی مانند لانگیدوک و پروونس که در کشت این میوه دقت زیادی می‌شود، آن‌ها را در ردیف‌هایی با فواصل معین می‌کارند که این فاصله‌ها بر حسب گونه زیتون متفاوت است. درختان هرس شده و شاخه‌هایی که در سال گذشته دارای شکوفه بودند، حفظ می‌شوند و به منظور چیدن آسان میوه‌ها، نوک درخت را کوتاه نگه می‌دارند. هدف هرس کنندگان ایجاد شکلی گنبدی یا گرد برای درخت است.

    گاهی اوقات فضای بین درختان را کود یا مواد نیتروژنی دیگری می‌ریزند. در فرانسه استفاده از کهنه‌های مندرس پشمی برای این کار مورد توجه قرار دارد. گاهی محصولات سالانه متنوعی در این ردیف‌ها کشت می‌شوند. در کالابریا حتی گندم را با این روش می‌کارند. اما درختانی که در طول سال فاقد برداشت دوباره هستند، برای این کار مناسب‌ترند. اخیراً گونه‌ای درخت کوتاه و پربار با میوه‌های سبز در مناطق خاصی مخصوصاً در آمریکا مورد توجه قرار گرفته که گفته می‌شود در این کشور یک محصول دو یا سه فصل بعد از کاشت تولید می‌شود. انواع معمولی قبل از گذشت پنج تا هفت سال از کاشتن قلمه‌ها، در زمین‌های زیتون برای پرورش‌دهندگان، سودمند نخواهند بود.

    جدای خساراتی که بر اثر آب و هوا یا آفات آلی به زیتون وارد می‌شود، این میوه حتی در پرورش‌های بسیار دقیق هم در خطر است و درختان پرورش‌نیافته بزرگی که در ایتالیا و اسپانیا دیده می‌شوند، میزان درآمد خاصی را که موسسات برای پرورش‌دهندگان نسبت می‌دهند، حاصل نمی‌کنند. این درختان پیر اغلب محصول فراوان دارند اما به ندرت در دوسال متوالی این اتفاق می‌افتد و در بسیاری از موارد در ششمین یا هفتمین فصل می‌توان انتظار یک برداشت پربار را داشت.

    زمانی که این میوه می‌رسد، پرورش‌دهندگان دقیق، آن را با دست چیده و برای انتقال به کارخانه درون پارچه یا سبدهایی می‌گذارند. اما در بسیاری از نواحی اسپانیا و یونان و به خصوص در آسیا، زیتون‌ها را با استفاده از اشیاء بلند یا با تکان‌دادن شاخه‌ها می‌چینند یا حتی اجازه می‌دهند تا آن‌ها به طور طبیعی روی زمین بیفتند تا وقتی که مالکان به راحتی اجازه جمع‌آوری آن‌ها را بدهند؛ بیشترین علت نامرغوبی روغن زیتون مربوط به بی‌دقتی مالکان درخت‌هاست. برداشت این محصول در جنوب اروپا در ماه‌های زمستان انجام شده و تا چند هفته ادامه می‌یابد؛ اما این زمان در هر کشور و نیز با هر فصل و نوع برداشت متفاوت می‌شود.

     
    آفت Pseudomonas savastanoi که به شکل گرهی روی شاخه‌های زیتون رشد کرده است. این آفت علت باکتریایی دارد.

    مقدار روغن موجود در زیتون بیشتر به نوع میوه بستگی دارد؛ معمولاً پیرابر گیاه از ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول می‌دهد. در دوران باستان پرورش‌دهندگان زیتون معتقد بودند اگر این گیاه را به فاصله بیش از چند لیگ از دریا بکارند، گیاه موفقی نخواهد بود (تئوفراستوس طولی حداقل حدود ۵۵۵۰۰ متر را معین می‌کند). اما تجربیات جدید این نظر را تایید نمی‌کند و اگرچه ساحل مزیتی دارد اما زیتون مدت‌های طولانی در نواحی بسیار دوری داخل کشورها کاشته شده‌است. ظاهراً خاک‌های دارای کلسیم اگرچه خشک و ضعیف باشند، برای رشد سلامت این گیاه بسیار مناسب است. اگرچه این گیاه درصورت زهکشی خوب در هر نوع خاک سبک و حتی در خاک‌های رسی پرورش می‌یابد. اما همان‌گونه که پلینی اظهار می‌کند، این گیاه در خاک‌های غنی بیشتر مستعد بیماری است.

    در برخی سال‌ها زیتون در معرض حمله آفات گوناگونی است. یک عامل قارچی در چند فصل پربار تمام درخت را فراگرفته و خسارت شدیدی را به باغ وارد می‌کند. گونه‌ای از گوییزه‌ها به نام Pseudomonas savastanoi به شکل غده در شاخه‌ها رشد می‌کند و کرم‌های پلک بالی از گل‌ها و برگ‌ها تغذیه می‌کنند. در حالی که خسارت اصلی بر اثر حشراتی است که به میوه حمله می‌کنند. در فرانسه و شمال و مرکز ایتالیا درختان زیتون گاهی اوقات از سرما رنج می‌برند؛ در اوایل قرن هجدهم بسیاری از درختان براثر سرمای بسیار شدید و غیر عادی کنده شده و بر زمین افتادند. بادهای شدید و باران‌های مداوم در خلال فصل برداشت نیز موجب آزار میوه می‌شود.

    محصولات

    Marinated olives.jpg

    زیتون در دستورهای غذایی متفاوتی کاربرد دارد: در مخلوط‌های نوشیدنی چاشنی معروفی برای مارتینی است. در سوسیس‌ها ممکن است در مورد استفاده قرار بگیرد و .... استفاده از آن درپخت نان نیز بسیار رایج است.

    روغن زیتون

    نوشتار اصلی: روغن زیتون

    روغن زیتون را از میوه درخت زیتون استخراج می‌کنند. روغن زیتون را با فشردن میوه زیتون به دست می‌آورند. روغن زیتون دارای مقدار زیادی چربی اشباع نشده است. روغن به وسیلهٔ خرد کردن کامل زیتون و جدا کردن روغن به وسیلهٔ روش‌های مکانیکی یا شیمیایی تولید می‌شود. این روغن به وفور در آشپزی، لوازم آرایش، دارو و صابون در قدیم به عنوان سوخت چراغ‌های روغنی استفاده می شود. روغن زیتون در سرتاسر جهان استفاده می‌شود، مصرف عمدهٔ آن در کشورهای حوزه مدیترانه است.

    انواع کیفیت روغن زیتون

    نوشتار اصلی: انواع کیفیت روغن زیتون
    • روغن زیتون بکر: به روغن زیتونی گفته می‌شود که تنها توسط فرایندهای فیزیکی استخراج شده و هیچ نوع فرایند شیمیایی بر روی آن صورت نگرفته است.
    • روغن زیتون تصفیه شده: این روغن با استفاده از فرایندهای شیمیایی تصفیه شده و مقدار اسید چرب آزاد آن کاهش یافته است. این روغن در مقایسه با روغن زیتون بکر از ارزش تجاری کمتری برخوردار است.
    • روغن تفاله زیتون: این روغن با استفاده از استخراج حلالی روغن موجود درگوشت میوه زیتون به وسیله هگزان به دست می‌آید.

    زیتون پرورده

    نوشتار اصلی: زیتون پرورده

    زیتون پَرورده، گونه‌ای خوراک تهیه‌شده از زیتون و مواد دیگر است. زیتون پرورده ویژه شمال ایران است. از زیتون پرورده بیشتر به عنوان چاشنی کنار غذای اصلی استفاده می‌کنند.[۳]

    سودمندی‌های زیتون و روغن آن

    Olive oil.jpg

    حاوی میزان زیادی روغن غیراشباع مونو است. حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که باعث کاهش کلسترول و خطر ابتلا به سرطان می‌شود. حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است. دوام و مدت نگاهداری آن نسبت به روغن‌های دیگر بیشتر است و حتی می‌توان آن را فریز کرد.

    مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را کاهش می‌دهد پژوهشگران به زنان توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی خود از زیتون و روغن آن استفاده کنند. همچنین روغن زیتون به جز خاصیت ضد سرطانی فواید فراوانی دارد که از آن جمله ملین بودن آن و نرم کردن عضلات و آرام‌بخشی درد استخوان است. هم‌چنین روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود. عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفید است و باعث لطافت و نرمی و شادابی پوست صورت می‌شود. اخیراً دارویی بنام زیتونکس در ایران تولید شده است که از عصاره برگ زیتون تهیه شده است و برای درمان تبخال از آن استفاده می شود. زیتون نقرس و رماتیسم را درمان می‌کند. برگ زیتون با اثر مقوی درمان‌کننده فشار خون و زخم‌های عفونی است. شیرابه‌ای قندی تحت نام (مان زیتون) از ساقه این درخت ترشح می‌شود که مصرف خوراکی دارد. هم‌چنین برگ زیتون نیز حاوی گلوکزید، مواد قندی، مواد تلخ، کلروفیل، اسید گالیک، تائن، موم و مانیت است. روغن زیتون، سوزش و درد ناشی از سوختگی را تسکین داده و از بروز تاول جلوگیری می‌کند. کمپرس پوست در موارد آفتاب‌سوختگی، سرمازدگی، گزش مار، عقرب و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین درد و سوزش و التیام می‌شود. هم‌چنین ماساژ پوست با روغن زیتون، تعریق زیاد را کاهش داده، مژه و ابرو را تقویت می‌کند. این در حالی است که ماساژ پوست سر با روغن زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته و شوره سر را برطرف کرده و موهای سپید شده را سیاه می‌کند. چند قطره روغن زیتون سریعاً خارش و سوزش چشم و پلک را تسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می‌کند.

    مخلوط مساوی روغن زیتون و گلیسیرین نیز نقش مفیدی در معالجه پوست پای ترک خورده، درمان شوره سر و ریزش مو، جلوگیری از سفیدی مو دارد. پوست و برگ درخت زیتون دارای خاصیت تب‌بر است.

    تأثیر روغن زیتون در بهبود جریان خون

    اجزای مغذی خاص در روغن زیتون و برخی غذاهای دیگر می‌تواند دلیل تأثیر مثبت رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت قلب باشد. این ترکیبات که فنل نامیده می‌شوند، اثر آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و جلوگیری از تشکیل لخته در عروق دارند. در یک مطالعه تأثیر سودمند روغن‌های زیتون سرشار از فنل بر عملکرد عروق خونی مشخص شده‌است. مصرف غذاهای غنی از ترکیبات فنلی می‌تواند سلامت قلبی عروقی را بهبود بخشد و بر قلب نیز تأثیر حفاظتی دارد.

    تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه دو قاشق غذا خوری (۲۳ گرم) روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد که این امر، به دلیل وجود چربی‌های اشباع نشده در این روغن است. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است که به جای چربی‌های اشباع شده از روغن زیتون استفاده شود تا میزان مصرف کالری روزانه از حد لازم بیشتر نباشد.

    روغن زیتون دفع کننده سنگ کیسه صفرا است برای این منظور باید آن‌را با آبلیمو مصرف کرد. روغن زیتون برای رفع سرفه‌های خشک مفید است. برای رفع پیوره لثه، باید روغن زیتون را بر روی لثه مالید. برای برطرف کردن خراش و ترک پوست جویدن برگ زیتون برای از بین بردن زخم‌های دهان مفید است و زیتون تقویت‌کننده نیروی جنسی است. مصرف روزانه زیتون از امراض قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند و بالاخره روغن زیتون بهترین روغن برای پخت‌وپز است زیرا در اثر حرارات خراب نمی‌شود. محمد:روغن زیتون بخورید و خود را با آن چرب کنید؛زیرا در آن درمان هفتاد درد است که جذام از جمله آنهاست. جعفر صادق:خوردن سویق با روغن زیتون، گوشت می رویاند، استخوان را استحکام می بخشد، پوست را نازک میکند و بر توان جنسی می افزاید.[۴] رسیده آن معتدل مایل به گرم است.بهترین نوع آن سبز رسیده و پرورده آن است.اگر همراه غذا خورده شود_نه پیش یا پس از غذا_مقوی معده و اشتهاآور است.مصلحش مغز گردو و بادام و سرکه وروغن هاست(زیتون پرورده).در سوختگی های سطحی، مالیدن روغن آن بر روی سوختگی، مانع تاول زدن میشود.[۵]

    زیان‌ها

    با گرم شدن، کمی از طعم و بوی این روغن از دست می‌رود. گرم شدن در دمای بالا می‌تواند باعث بی ثباتی و ناپایداری روغن شود که باعث ایجاد بیماری‌های قلبی در مصرف‌کنندگان شود. زیتون درختی پر ثمر و روغن میوه آن، غذا و دارویی مفید و در درمان اختلالات گوارشی، کبدی، کلیوی، پوستی وعفونی است. مصرف زیاد میوه زیتون سبب لاغری، بی‌خوابی واختلالات تنفسی می‌شود.

    ارزش غذایی

    Olives, green
     
    Marinated green olives
    مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
    انرژی ۶۰۹ کیلوژول (۱۴۶ کیلوکالری)
    کربوهیدرات‌ها ۳٫۸۴ g
    قندها ۰٫۵۴ g
    فیبر ۳٫۳ g
    چربی ۱۵٫۳۲ g
    چربی اشباع ۲٫۰۲۹ g
    چربی تک‌اشباع‌نشده ۱۱٫۳۱۴ g
    چربی چنداشباع‌نشده ۱٫۳۰۷ g
    پروتئین ۱٫۰۳ g
    ویتامین آی معادل ۲۰ میکروگرم (۲٪)
    - بتاکاروتن ۲۳۱ میکروگرم (۲٪)
    - لوتئین و زآکسانتین ۵۱۰ μg
    تیامین (ویتامین ب۱) ۰٫۰۲۱ میلی‌گرم (۲٪)
    ریبوفلاوین (ویتامین ب۲) ۰٫۰۰۷ میلی‌گرم (۰٪)
    نیاسین (ویتامین ب۳) ۰٫۲۳۷ میلی‌گرم (۲٪)
    ویتامین ب۶ ۰٫۰۳۱ میلی‌گرم (۲٪)
    اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۳ میکروگرم (۱٪)
    ویتامین E ۳٫۸۱ میلی‌گرم (۲۵٪)
    ویتامین K ۱٫۴ میکروگرم (۱٪)
    کلسیم ۵۲ میلی‌گرم (۵٪)
    آهن ۰٫۴۹ میلی‌گرم (۴٪)
    منیزیم ۱۱ میلی‌گرم (۳٪)
    فسفر ۴ میلی‌گرم (۱٪)
    پتاسیم ۴۲ میلی‌گرم (۱٪)
    سدیم ۱٬۵۵۶ میلی‌گرم (۶۸٪)
    Link to USDA Database entry
    درصدها نسبی‌اند
    منبع: پایگاه اطلاعاتی مواد غذایی آمریکا

    منابع

    1. http://www.tabnak.ir/pages/?cid=19299
    2. http://fenix.fao.org/wds/excels/e05fe853-df33-478a-b934-1545ba36da4b.xls
    3. ق=
    4. دانش نامه احادیث پزشکی /محمد محمدی ری شهری /ترجمه حسین صبری. قم دارالحدیث، 1426ق=1384.
    5. مروری بر کلیات طب سنتی ایران(ویرایش دوم).دکتر محسن ناصری،دکتر حسین رضایی زاده،دکتر رسول چوپانی،دکتر مجید انوشیروانی.انتشارات طب سنتی ایران

     

    زیتون، نماد صلح و سلامت

    هیچ میوه و درختی در جهان به اندازه زیتون، کوهی از اسطوره و تاریخ را پشت سر خود ندارد. بشر دست‌کم ۳۵۰۰ سال است که از خواص برگ، میوه و شاخه‌های این درخت استفاده می‌کند. یونانیان اولین پرورش‌دهندگان این درخت پربرکت بودند و تا امروز یونان و ترکیه از این میراث طبیعی و گران‌بها نگهداری کرده‌اند.

    میوه زیتون اگرچه در اندازه و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود، اما در واقع یک گونه بیشتر ندارد و بسته به میزان رسیدن میوه رنگ آن از سبز به سمت سرخ و سیاه تغییر می‌کند.

    زیتون سرشار از کلسترول خوب است و ریسک لخته خون و سکته را به شدت کاهش می‌دهد. مصرف یک قاشق روغن زیتون در روز این خطر را کاملا از بین می‌برد.

    از روغن زیتون در صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده زیادی می‌شود و دلیل آن تاثیر فوق‌العاده آن در درخشش و لطافت پوست و مو است. خوردن زیتون و روغن آن، روند پیری پوست را کاهش می‌دهد، از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند و باعث تقویت مو می‌شود.

    بهترین روغن زیتون، روغن زیتون بکر است. این روغن تیره و بودار است. روغن‌های بی‌بو، در فرایند تولید بخش زیادی از خواص خود را از دست می‌دهند. روغن زیتون بکر به دلیل وجود ماده “اوله آ کانتال” خاصیت تسکینی مانند قرص ایبوبروفن دارد. این ماده بعد از مصرف خوراکی یا خارجی جذب شده و به تسکین درد کمک می‌کند.

    خوردن روزانه دو قاشق روغن زیتون با آبلیمو می‌تواند سنگ صفرا را از بین ببرد و همچنین به ترشح بهتر صفرا برای هضم غذا کمک کند. این تاثیر زیتون بر صفرا موجب کاهش وزن می‌شود.

    زیتون و روغن آن به دلیل آنتی‌اکسید بودن یک ضد سرطان قوی به شمار می‌روند که خصوصا از سرطان سینه و دستگاه گوارش پیشگیری می‌کنند.

    زیتون یک منبع غنی از ویتامین E است. بنابراین برای سلامت چشم و پوست خود می‌توانید روی این میوه حساب زیادی باز کنید.

    مصرف زیتون از کودکی نقش مهمی در استحکام استخوان و تقویت هوش و حافظه دارد.

    تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت امکان جذب ویتامین‌ها، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

    دم کرده برگ زیتون برای کاهش فشار خون استفاده می‌شود.

    مالیدن روغن زیتون روی لثه یکی از درمان‌های قدیمی برای درمان پیوره است.

    ترکیب مساوی روغن زیتون و گلیسیرین هم می‌تواند ترک و خشکی پوست پا و آرنج را برطرف کند.

    روغن زیتون سالم‌ترین روغن گیاهی است که می‌توان در انواع سالاد و غذاها از آن استفاده کرد. اگر می‌خواهید برای سرخ کردن از این روغن استفاده کنید، باید از نوع تصفیه شده آن استفاده کنید.

    مصرف منظم این نماد صلح و سلامت، ضمانتی است که طبیعت برای حفظ سلامت به دستتان می‌دهد.
    زیتون - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
    https://fa.wikipedia.org/wiki/زیتون
    یک درخت زیتون که با دیوارهای آجری بلند محافظت می‌شود در باغ فیزیک چلسی لندن ... شاخه زیتون در پرچم سازمان ملل متحد نیز به عنوان نماد صلح استفاده شده است.
    ‏۱ پیشینه - ‏۲ کشت زیتون در ایران - ‏۳ کشورهای عمده تولیدکننده زیتون - ‏۴ گونه‌ها
    فال درخت روز تولد. - دانشجویان فیزیــــــــــــــــــک90ایلام
    fizik90.blogfa.com/post/66
    فردي مستقل، درستكار، با وفا كه از ضد و نقيض گويي و بحث متنفر است. زندگي و ... بيست و چهار مرداد تا 2 شهريور - درخت كاج - نماد صلح و آشتي. عاشق مصاحبت و ...
    درخت زيتون نماد صلح | ileev.com
    www.ileev.com/ar-56/درخت-زيتون-نماد-صلح.html
    ۲۷ آذر ۱۳۹۱ ه‍.ش. - درخت زيتون نماد صلح، فخر و وفور نعمت است؛ از هزاران سال پيش در جوامع و ... به ديابت در افرادي که روغن زيتون يا زيتون مصرف مي کنند، کمتر است.
    زیتون، نماد صلح و سلامت - تالارهای گفتگوی رژیم درمانی نوین
    www.novindiet.net › خواص مواد غذایی و خوراکی ها › سبزیجات
    ۲۵ دی ۱۳۹۱ ه‍.ش. - 1 پست - ‏1 نویسنده
    هیچ میوه و درختی در جهان به اندازه زیتون، کوهی از اسطوره و تاریخ را پشت سر خود ندارد. بشر دست‌کم ۳۵۰۰ سال است که از خواص برگ، میوه و شاخه‌های این ...
    تصاویر برای درختی که نماد صلح است !گزارش تصاویر

        نتیجه تصویری برای درختی که نماد صلح است !
        نتیجه تصویری برای درختی که نماد صلح است !
        نتیجه تصویری برای درختی که نماد صلح است !
        نتیجه تصویری برای درختی که نماد صلح است !

    تصاویر بیشتر برای درختی که نماد صلح است !
    همشهری آنلاین/نسخه چاپی:درخت صلح!
    hamshahrionline.ir/print/128740
    ۱ اسفند ۱۳۸۹ ه‍.ش. - در رودبار و برخی دیگر از مناطق گیلان که سابقه زیادی در پرورش درخت ... ندانند آن درخت وسط پرچم فلسطین همان زیتون، نماد صلح است و ندانند چه بلایی ...
    نماد شناسی سرسبزی در باغ ایرانی | تمدن ما
    tamadonema.ir › نماد های ایرانی
    سبز به معنی بهار، تولید مثل، اعتماد، طبیعت، بهشت، کامیابی و صلح است. ... در نماد شناسی سنتی، بید درختی افسون شده است که برای ایزد بانوی ماه مقدس است.
    درختی که نماد صلح است - نتایج زنده
    90sport.blogsky.com/1394/07/04/post-2649/درختی-که-نماد-صلح-است
    ۴ ساعت پیش - نتایج زنده. این یک وبلاگ خصوصی است و فقط باز نشر از سایت های معتبر ایرانی را دارد، انتشار تار نمای خبر ایران و جهان ... درختی که نماد صلح است.
    درختی که نماد صلح است ! - پربازدید
    reuters.blogsky.com/1394/07/04/post-1535/درختی-که-نماد-صلح-است-
    ۴ ساعت پیش - درختی که نماد صلح است ! (0 کارت شارژ رایگان) ... اسامی زائران ایرانی که در پی حادثه منا به کاروان ها مراجعه نکرده اند؟ زمان انتشار خبر: جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ ...
    روزنامه كيهان87/11/5: زيتون بر شاخه سبز پايداري و مقاومت
    www.magiran.com/npview.asp?ID=1792561
    ۵ بهمن ۱۳۸۷ ه‍.ش. - در ادبیات پایداری فلسطین، زیتون نماد صلح و پایداری و ماندگاری است و شکلی از این درخت بر پرچم این ملت نقش بسته است و چه سخت است که ...
    «درخت دوستی بنشان ...»؛ نماد «مفهوم صلح» هفته کودک
    www.yjc.ir › فرهنگی هنری › میراث و گردشگری
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ه‍.ش. - به عنوان نماد مفهوم صلح انتخاب شده است. ... با تکیه بر مفهوم صلح و با بهره‌گیری از جلوه‌های تصویرگری برگزار می‌شود و شعر درخت دوستی بنشان که.
    ریشه های درخت در اسطوره ها و ادبیات - آفتاب
    www.aftabir.com/articles/.../ریشه-های-درخت-در-اسطوره-ها-و-ادبیات
    ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ ه‍.ش. - انسان های بدوی و اعصار کهن تصورشان این بود که درخت موجودی زنده است، روح و ... درجنگ هایی که منجر به صلح و یا پیروزی شده، نماد صلح و دوستی است.
    درخت صلح دزدیده شد - شبکه خبر
    www.irinn.ir/news/51437/درخت-صلح-دزدیده-شد
    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ه‍.ش. - این درخت نمادین برای صلح است و اهمیت زیادی در فرهنگ ژاپن دارد. ... جنوبی و ژاپنی سه سال پیش این درخت را به نماد صلح و آرزوی صلح طلبی در جهان کاشتند. ... پارکی که این درخت در آنجا کاشته شده است همانجایی که شماری از قربانیان ...
    گل نیلوفردرجهان باستان نماد چه بوده است؟ - بیتوته
    www.beytoote.com/art/negah-gozashte/lotus-ancient-symbol-been.html
    ریشه‌های نیلوفر مظهر ماندگاری و ساقه اش نماد بند ناف است که انسان را. ... سرزمین آشور و ایران انتقال یافت و در این سرزمین‌ها گاهی جانشین درخت مقدس بوده است. ... ظاهرا گلی که در دستان پادشاهان حجاری شده در تخت جمشید دیده می‌شود نماد صلح و شادی بوده است.
    انتخاب شعر درخت دوستي بنشان ... به عنوان نماد مفهوم صلح ...
    aryanews.com/News.aspx?code=20150906122229053&svc=58
    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ه‍.ش. - طباطبايي اظهار داشت : 5 مهر در موزه ملي برنامه پنه لوپه که نماد وفاداري است برگزار مي شود و شعر درخت دوستي بنشان که ...به عنوان نماد مفهوم صلح امسال ...
    ابتکار درخت "صلح" کاشت | نسخه چاپی - خرداد
    khordadnews.ir/print.php?id=17423
    به گزارش ایسنا، 20 سال است که در روز جهانی صلح درست راس ساعت 12 ظهر درخت ... دیگر می‌خواهیم نمونه‌ای گونه‌ گیاهی یا خاک خود را برای ما بفرستند تا نماد صلح ملل ...
    درخت سرو که نماد استقامت است به دست امام خامنه ای کاشته شد ...
    www.hammihan.com/post/4752201
    درخت سرو که نماد استقامت است به دست امام خامنه ای کاشته شد. ودرخت زیتون که نماد صلح است را آقای روحانی کاشت!!!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    درختی که پس از بمباران اتمی هیروشیما زنده ماند و هنوز زنده است
    www.khabaronline.ir/(X(1)S(11jpee0ugn5gurnjeiftbtfp))/detail/.../urban
    ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - یک کاج ژاپنی که 390 سال عمر کرده است، داستان بسیار جالبی دارد. ... ژاپنی ها به عنوان نماد صلح به آمریکایی ها هدیه دادند / به این میگن فرهنگ.
    سنت درختکاري و سبز کردن سبزه در ايران باستان - راسخون
    rasekhoon.net › ... › سنت درختکاري و سبز کردن سبزه در ايران باستان
    کاشتن سبزه يکي از رسوم نوروزي است که از روزگار باستان در بين ايرانيان رواج داشته است. ... خرداد همان واژة « هَئه اوروتات » اوستايي به معني جاودانگي است و گياه نمادي بر آن و نشاني از ... اگر درخت در فرهنگ ملل مختلف نشانه دوستي، صلح، دانش، تقدس و .
    شاخه زیتون نماد دوستی را به گردشگران تقدیم کنیم
    vista.ir/article/.../شاخه-زیتون-نماد-دوستی-را-به-گردشگران-تقدیم-کنیم
    زیتون درختی است كه می تواند سالها در رویشگاه خود باقی بماند و در صورتی كه ... برای اگروتوریسم است زیرا نماد سمبلیك آن خود نشانه صلح و دوستی است از این رو می ...
    تاریخچه پرچم در اسلام - ویکی فقه
    www.wikifeqh.ir/تاریخچه_پرچم_در_اسلام
    در این پرچم، قرمز نماد شریف‌های حجاز بود که از نسل پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ... رنگ زرد در مالزی رنگ سلطنتی به شمار می‌رود و زمینه آبی در پرچم اتیوپی اشاره به صلح و .... از دیگر نمادهای دینی درخت سدر (اَرْز) است که در ۱۳۲۲ ش/ ۱۹۴۳ در پرچم لبنان ظاهر ...
    روانشناسی - رمــــــان زیبــا
    romanario.blogfa.com/cat-118.aspx
    ۶ آبان ۱۳۹۲ ه‍.ش. - چشم اندازی از آسمان آبی را که صاف و خالی از ابر است تصور کنید. تنها تصویر این .... بيست و چهار مرداد تا 2 شهريور - درخت كاج - نماد صلح و آشتي.
    چرا زیتون نماد صلح است
    pastelco.ir/چرا-زیتون-نماد-صلح-است/
    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - چرا زیتون نماد صلح است. ... کدام درخت نماد صلح است این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است ... پیشنهاد مهران مدیری و نقشی که برای جواد عزتی ترسناک. ... کارگردانی که فیلمش را لایق اسکار ندانست!
    درخت صلح یونسکو در باکو رونمایی و افتتاح شد+تصاویر ...
    www.gunaz.tv/?id=2&sID=80760&lang=2
    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ه‍.ش. - درخت صلح یونسکو که از جنس برنز ساخته شده است، در نزدیکی میدان پرچم و در بلوار جدیدی که افتتاح شده است در باکو نصب و رونمایی شد. این نماد ...
    درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ در آغاز هفته هلال احمر ...
    javananhelal.ir/?p=40110
    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ه‍.ش. - همه چیز در اردوگاه شاخه زیتون منجیل، اردوگاهی که حتی نام آن نمادی است از صلح، آماده شده بود برای کاشت نهال‌های این درخت صلح آمیز که به وسعت تاریخ ...
    ریشه های درخت در اسطوره ها و ادبیات شهاب االدین مهاجر
    www.chouk.ir › مقاله،گفتگو
    انسان های بدوی و اعصار کهن تصورشان این بود که درخت موجودی زنده است، روح و روان ... خاطر حضورش درجنگ هایی که منجر به صلح و یا پیروزی شده، نماد صلح و دوستی است.
    پرچم ملل - طهران پرچم
    tehran-parcham.ir/.../Education.aspx?article=7
    لازم به ذکر است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بجای آرم "الله"، از نماد شیر و ... در پرچم سه رنگ بریتانیا رنگ سفید به معنی؛ صلح و صداقت، قرمز: سرسختی، قدرت و ... همچنین باید گفت که؛ برگ درخت افرا به عنوان سمبل ملی کشور کانادا است که نقش ...
    درخت دوستی بنشان …؛ نماد مفهوم صلح هفته کودک
    r10music.vistablog.ir/post/15775
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ه‍.ش. - ... تکیه بر مفهوم صلح و با بهره‌گیری از جلوه‌های تصویرگری برگزار می‌شود و شعر درخت دوستی بنشان که… به عنوان نماد مفهوم صلح انتخاب شده است.
    بهاره کیان افشار - پلان
    pelan.tv/154120/baharekianafshar/بهاره-کیان-افشار
    نماد صلح و دوستی پرچمی سفید است . ... من از صلح و دوستی حرف می زنم و از درخت خشک گردویی که با شنیدن صدای باران آخرین روز شهریور ، برگ هایش به باور عجیبی ...
    پایگاه تحلیلی خبری زیتون - درباره ما
    www.zeytunnews.com/p/Pages.aspx?mid=1&PType=Page&title...
    درختی مبارک که خداوند بدان سوگند یاد کرده است. ... زیتون نماد صلح خواهد ماند اما صلحی که نه با ضرب زور که بر پایه اصل آسمانی و الهی لا تَظلمون و لا تُظلمون پایدار است.
    عکس تفاوت روحانی با رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای - دیوار
    www.dwar.ir/عکس-تفاوت-روحانی-با-رهبر-انقلاب-آیت-الل/
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ه‍.ش. - مقایسه تفاوت درخت کاشتن رهبر انقلاب و رئیس جمهور روحانی-درخت زیتون و درخت سرو ... کاشت درخت زیتون توسط رئیس جمهور:نماد صلح و دوستی ... انصافا سطحی برخورد کردید زیتون میوه قرانی و بهشتی است مورد قسم خداست و درخت مثمر و در بعضی کشورها ... خنده داره، مگه آقا اصلا سرو کاشته که اینقدر بحث میکنید؟
    انتخاب شعر درخت دوستي بنشان ... به عنوان نماد مفهوم صلح ...
    betanews.ir/R269969.html
    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ه‍.ش. - طباطبايي اظهار داشت : 5 مهر در موزه ملي برنامه پنه لوپه که نماد وفاداري است برگزار مي شود و شعر درخت دوستي بنشان که ...به عنوان نماد مفهوم صلح امسال ...
    (تصاویر) بهترین‌ تصاویر فضایی هفته - فرارو
    fararu.com/fa/news/187611/تصاویر-بهترین‌-تصاویر-فضایی-هفته
    درخت گیلاس در ژاپن نماد صلح و دوستی به شمار می‌رود و سرود «شکوفه گیلاس» این ... این تصویر که توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) گرفته شده است، رد بر ...
    بیشتر...
    vestidosdenoviachile.com/چرا-زیتون-نماد-صلح-است/
    درخت زيتون نماد صلح درخت زيتون نماد صلح فخر و وفور نعمت است اگر نگران این هستید که چرا ... گیاه نماد صلح چرا و واقعاً این نماد از همان زیتون نماد صلح است و.
    آن‌چه که به تخت جمشید تقدیس بخشیده‌‌ است - آرش نورآقایی
    nooraghayee.com/1387/06/.../آن‌چه-كه-به-تخت-جمشيد-تقديس-بخشيده‌‌/
    ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ ه‍.ش. - این درخت نماد بیداری بزرگ است که ریشه‌هایش به ژرفای سخت‌ فرو می‌روند. .... شده در تخت‌جمشید (در نقش بار عام) دیده می‌شود، نماد صلح و شادی بوده است.
    گروه تاريخ شهرستان خدا آفرين - بررسي پرچم كشورها
    araztarikh.blogfa.com/post-100.aspx
    همچنین باید گفت که؛ برگ درخت افرا به عنوان سمبل ملی کشور کانادا است که نقش آن ... رنگ زعفرانی پررنگ نماد میهن پرستی، رشادت و فداکاری، رنگ سفید نماد صلح و ...
    بیش از ده تست آی کیو جدید - پارسی بلاگ
    iqtest.parsiblog.com/Posts/8/بيش+از+ده+تست+آي+کيو+جديد/
    به اصلاح کردن درخت چی میگن؟ . . پیوند ... اسم اتاقی در بیمارستان که بیمار رو بعد از عمل به اونجا می برند چیه؟ . . ریکاوری .... درختی که نماد صلح است اسمش چیه؟
    چیستان – سری (1) - هلو اس ام اس
    holosms.ir/چیستان-سری-1/
    ۴ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - هلو اس ام اس. اسم آینه ای که نور را متمرکز میکنه چیه؟ ← محدب. هلو اس ام اس. درختی که نماد صلح است اسمش چیه؟ ← زیتون. هلو اس ام اس. شماره پیامک سایت.
    زیتون در یونان باستان و نماد برخی کشورها - انجمن های پیچک
    forums.pichak.net › ... › تاریخ تمدن جهان › تاریخ تمدن دیگر کشورها
    ۶ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش. - 1 پست
    منبع : ویکی پدیا در دنیای هومر همان*گونه که در ایلیاد مشخص است، روغن زیتون ... در ساحل آسیای صغیر که در آن*جا مقدار فراوانی از این درخت در زمان تاله*ها وجود ... شاخه زیتون در پرچم سازمان ملل متحد نیز به عنوان نماد صلح استفاده شده است
    درخت صلح در گلستان ریشه می گیرد/ توجیه اقتصادی ...
    www.mehrnews.com/.../درخت-صلح-در-گلستان-ریشه-می-گیرد-توجیه-ا...
    ۱ خرداد ۱۳۹۲ ه‍.ش. - ... طرح توسعه کشت زیتون در اراضی شیبدار، کشت این درخت که نماد صلح و ... زیتونکاران استان گلستان نیز گفت: زیتون درخت مقدسی است که در ...
    نقدی بر نقدِ شیطان گرایی در کشور (۲)
    www.tebyan.net/newmobile.aspx?pid=286764
    قبل از توضیح بیشترِ این مطلب، بایستی اشاره کنیم که نمادهای مشهوری که عمدتاً در ... برای مثال نماد مشهور صلح جهانی [10] به عنوان صلیب وارونه معرفی شد. ... میوه درختان باغ می‌خوریم، لکن از میوه درختی که در وسط باغ است، خدا گفت که از آن مخورید و آن را ...
    همه آنچه باید درباره زیتون بدانید « خواص خوراکیها
    www.1doost.com/Post-19204.htm
    ۴ بهمن ۱۳۹۳ ه‍.ش. - ابتدا زیتون سبز کمرنگ است و به تدریج تیره شده که در اواخر پاییز رنگ آن کاملا سبز تیره می شود. جالب است بدانید که زیتون در گذشته نماد صلح و ...
    نماد شناسی شعر «خانه مازندران» (نسخه کامل) | بامداد ما
    bamdadema.com/?p=4237
    بهترین نمادی که برای رقص مجسم شده الگوی چرخشی اجرام آسمانی است. زمان یک حرکت ... اسامی ای چون اونومیا، دیک و ایرنه نیز دارند که نمایانگر قانون، عدالت و صلح اند. همچنین با سه .... مانند تمام درختان همیشه سبز درخت کاج هم نماد جاودانگی است. اسب horse.
    مجسمه صلح در برج میلاد تهران نصب شد – جديدترين اخبار ...
    www.momtaznews.com/مجسمه-صلح-در-برج-میلاد-تهران-نصب-شد/
    این مجسمه نمادی از یک زن است که لباسی متعلق به ایرانیان باستان بر تن دارد و در دست چپ آن برگ درخت زیتون که نماد صلح جهانی است، قرار داده شده است. همچنین در ساخت ...
    مفهوم شناسی صلیب در اسلام و مسیحیت - نشریه دبیران موسسه ...
    daneshschools.com/te/?p=3373
    در گذشته‌های دور صلیب نماد صلح و دوستی بوده‌است.برای مثال آمن ... صلیب عیسی مطابق اشارات عهدجدید یادآور همان درختی است که در عهد عتیق سمبل لعنت و حقارت بود.
    پرندههای صلح روی گردن شما [بایگانی] - نودهشتیا
    www.forum.98ia.com/archive/index.php/t-566991.html
    این آویز هم ماجرای درخت و پرنده را دارد، البته پرندهای كه در حال دانه چیدن است. این آویز ... طراحی شده است. البته پرنده، نماد صلح طراحیهای خانم راعی هم در این طرح دیده میشود.
    تابلو فرش نفیس جام جهانی 2014 صلح و دوستی | زمکان
    zemkan.com/?p=927
    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - این علامت نشانگر مردم فوتبال دوست برزیل است که با دستانی باز به ... و ماندگار بودن عدد هفت درخت توپی با هفت توپ طراحی شده که این درخت در فیفا ... دستباف جام جهانی ۲۰۱۴ صلح و دوستی به همراه نقش آرمادیلو (فولکو) نماد بازی های ...
    باغ ایرانی یا نماد طبیعت سبز ایرانی - انجمن مفاخر معماری ایران
    ammi.ir › اخبار و مقالات › مقالات معماری و شهرسازی
    ۱۸ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش. - در چند كلام باغ ایرانی كه در جشن های ایرانی مخصوصا" در جشن مهرگان نقش و جایگاه مهمی .... سبز به معنی بهار، تولید مثل، اعتماد، طبیعت، بهشت، كامیابی و صلح است. ... در نماد سنتی، بید درختی افسون شده كه برای ایزد بانوی ماه مقدس است.
    بایانگاه : نماد و نشانه در طول تاریخ
    bayanegah.com/نماد-و-نشانه-در-طول-تاریخ
    نماد كبوتر صلح كه طی جنگ ویتنام از سوی فعالین ضد جنگ زیاد استفاده شد، تداعی گر صلح است. ... “نشانه” تجسمی از یك سازمان است و باید مروج هویت بصری آن باشد، هویتی كه به آسانی و .... در صورتی كه به درخت و خانه شبیه باشد شمایل محسوب می شود.
    نمادها و سنتهاي پيروان مسيح در جشن سال نوي ميلادي
    islam-masih.blogfa.com/post-195.aspx
    بابا نوئل که به اسامي سنت نيکولاس، سنت نيک و پدر کريسمس نيز شهرت دارد در فرهنگهاي ... درخت کريسمس نمادي باستاني بوده نشان دهنده تجديد حيات زندگي است.
    درختان مقدس از اسطوره تا امروز - گیلان ما
    guilan-e-ma.ir/2014/08/درختان-مقدس-از-اسطوره-تا-امروز/
    ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ه‍.ش. - و شاید این «حقیقت» است که راست قامتی‌اش را به تمثیلی از درخت می‌گیرد و .... در آیین اسلامی نیز درخت زیتون نماد درخت زندگی است. ..... امّا در مورد درخت زیتون که به طور مشترک در سنت یهودی و مسیحی به روایت آمده، علامت صلح است.
    طراوت و تازگی در این باغچه‌های ژاپنی!
    modeonline.ir/Pages/Printable-News-6969.aspx
    معروف‌ترین نوع باغچه‌های ژاپنی، نوع مدیترانه‌ای آنهاست که با شن و ماسه سفید از سایر ... باغچه‌های ژاپنی که در عین حال مینی‌مال و ساده هستند برای امروز انتخاب کرده است. ... این درخت را درست در مرکز باغچه کوچک کاشته‌اند و نماد صلح و آرامش تلقی می‌شود.
    ساختارهای روایی در “پرندگانی که در خواب دیده‌ام” (حسن صلح جو ...
    leilasadeghi.com/naghd/cinema/261-solhjoo-movie.html
    ساختارهای روایی در “پرندگانی که در خواب دیده‌ام” (حسن صلح جو)- لیلا صادقی ... پرندگانی که در خواب دیده‌ام، فیلم مستندی است که به دلیل ارتباط شبکه‌ای و در هم تنیده‌ی .... را که در خواب دیده‌ایم، معرفی می‌کند، مونا، دانشجوی موسیقی است که به نمادی از زن ... او در شعری می‌خواند که “خانه‌ام را بر بام درختی خواهم ساخت که ریشه در خاک خاکم دارد” و ...
    پاپ فرانسیس، عباس و پرز برای صلح نیایش کردند - فردا
    www.radiofarda.com/content/f35_vatican_peace.../25414832.html
    ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ه‍.ش. - ... تا برای صلح خاورمیانه نیایش ویژه بخوانند و درخت زیتونی را که نماد صلح ... دولت وفاق ملی فلسطینی که برآمده از پیمان آشتی فتح و حماس است، از ...
    بررسی نام و نشان و مقام و نقش نیلوفر در فرهنگ قدیم ایران
    iran-kooroshekabir.blogfa.com/page/niloofar.aspx
    ریشه‌های نیلوفر مظهر ماندگاری و ساقه‌اش نماد بند ناف است که انسان را به اصلش پیوند ... ظاهرا گلی که در دستان پادشاهان حجاری شده در تخت‌جمشید دیده می‌شود، نماد صلح و شادی .... که درآب روید، گلی است دیگر که بیاره ٔ آن بر درخت دیگر پیچد و آن نیلی باشد.
    لوتوس | پارسی ویکی - دهخدا
    parsi.wiki/dehkhodaworddetail-06d73e3c2cb94d54b2db4b7365dfff0d-f...
    این گل بیانگر نمادهای مختلف می باشد که مشترک با عقاید سایر ملل نیز هست بعنوان ... از هر موجود زنده- صلح جهانی- زیبائی، تندرستی، مظهر عشق، ریاضت و عبادت می باشد. ... سمبل انسانی اهورمزدا نیم تنه مردی است که شاخه ای از گل لوتوس را در میان .... نمونه دیگر نقشی است از ترکیب لوتوس و درخت نخل که بر دیواره های تخت جمشید دیده می ...
    چهاردهم جولای ۲۰۱۵؛روزی متفاوت برای صلح و دوستی |
    www.sensesculturalfarsi.org/.../توافق-قدرت‌ها-و-ایران؛افق‌گشایی-برا/
    ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - چهاردهم جولای ۲۰۱۵؛روزی متفاوت برای صلح و دوستی ... طبیعی است که بحث و بررسی درباره این فرآیند خود در آینده نه چندان دور ... آن است و از دل آن شیشه جنگ غول داعش سربرآورد که نماد و سمبل جنایت با ... است با افشاندن آب لطف و صلح به درختی بار‌آور و برومند بدل شود که دیگران از برکات و میوه‌ها و ثمرات آن بهره مند شوند.
    لوریس چکناواریان: نوشتن از صلح سخت است چون ما هیچ‌وقت در ...
    booyebaran.ir/?p=24503
    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ه‍.ش. - به‌زعم من صلح مثل سیبی است که از درخت آویزان است و ما دایم داریم درباره آن ... دیگر شاید کبوتر و دیگری آسمان آبی را به‌عنوان نماد صلح انتخاب کند.
    شمس گيلاني... - درخت زندگی...(قسمت 16)
    www.shamse-gilvaii.blogfa.com/post-332.aspx
    كادوسه يا علامت پزشكي تصوير دو مار است كه به دور يك محور قائم پيچيده اند. .... اند، ميله اي در ميان آنها قرار مي دهد و بدين ترتيب نماد صلح در افسانه ها به وجود مي آيد.
    دانستنی هایی درباره ی میوه ی زیتون | کوکا
    www.coca.ir/know-fruit-olive/
    ۳۰ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش. - زیتون میوه ای است که به سم زدایی اوره و اسید اوریک از کبد کمک می کند، فواید و ... است؛ یک بار هم در سوره مومنون به‌طور غیر مستقیم از آن به عنوان درختی که دارای روغن ... جالب است بدانید که زیتون در گذشته نماد صلح و ثروت بوده است.
    بهار نیوز - همه آنچه بايد درباره زیتون بدانيد
    baharnews.ir/news/66969/
    ۳۰ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش. - همين كافي است كه مطمئن شويم اين ميوه در كنار طعمی خاص و منحصر به فرد، خواص ... كريم ذكر شده است؛ يك بار هم در سوره مومنون به‌طور غير مستقيم از آن به عنوان درختي كه ... جالب است بدانيد كه زيتون در گذشته نماد صلح و ثروت بوده است.
    همه آنچه باید درباره زیتون بدانید - اخبار روز ایران
    www.iran-iran.ir › گوشه و کنار چه خبر؟ › آخرین اخبار
    ۳۰ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش. - ابتدا زیتون سبز کمرنگ است و به تدریج تیره شده که در اواخر پاییز رنگ آن کاملا سبز تیره می‌شود. جالب است بدانید که زیتون در گذشته نماد صلح و ...
    Zabanadabi - انسان از نگاه فریدون مشیری با نگاهی به شعر ...
    rezanooshmand.blogfa.com/post-802.aspx
    شعر «نسیمی از دیار آشتی» نخستین شعر از کتاب از دیار آشتی است که نشرچشمه ... سفید صلح را نشان می دهد که آرام نشسته است و شاخه ی درخت زیتونی را به منقار دارد. ... طرح روی جلد نیز با این که نمادی برای صلح و آشتی است، یادآور داستان حضرت نوح ...
    شهریور 1392 - هنگا
    nahidarjooni.blogfa.com/1392/06
    همانقدر که زنان می توانند در جنبش های سیاسی و اجتماعی ، پیام آور صلح باشند و به .... بیان رمزگونه و سمبلیکی است؛ مثلا درخت که نماد باروری است ، شاعر می تواند با ...
    گزارش برنامه روز ملی خليج فارس در کيش - خانه فرهنگ جاودان
    www.iranboom.ir › تازه‌ها › خبر
    ... عنوان "صلح برای خليج فارس" که نمايشگر تصوير خليج فارس به همراه کبوتری سفيد که شاخه‌ای از درخت زيتون را به منقار دارد و نماد صلح و دوستی است، بر بخشی از ...
    Aramyss Flower - نام گل نیلوفر در زبان سانسکریت...
    https://www.facebook.com/Aramyss/posts/1049854358363637:0
    ظاهرا گلی که در دستان پادشاهان حجاری شده در تخت‌جمشید دیده می‌شود، نماد صلح و شادی بوده است . از آنجا که این گل با آب در ارتباط است نماد آناهیتا ، ایزد بانوی آب‌های روان ...
    برچسب ها - نماد صلح - پایگاه خبری تحلیلی فردا | Farda News
    www.fardanews.com/fa/tag/1/نماد%20صلح
    که علاوه بر ساخت یک درنای کاغذی نماد صلح و... روز جهانی ... های اشغالی درخت زیتون نماد صلح است و شیمون پرز. ... نهال زیتون که نماد صلح و دوستی است در ورزشگاه.
    زیتون نماد صلح و سلامت - زیتون ایرانی
    www.iolive.ir › زیتون
    ۱ فروردین ۱۳۹۳ ه‍.ش. - زیتون نماد صلح و سلامت هیچ میوه و درختی در جهان به اندازه زیتون، کوهی از اسطوره و تاریخ را پشت سر خود ندارد. بشر دست‌کم ۳۵۰۰ سال است که از خواص ...
    معنای رنگ‌ پرچم کشورهای دنیا چیست ؟
    www.persian-star.org/معنای-رنگ‌-پرچم-کشورهای-دنیا-چیست-؟/
    در فرهنگ ایرانی سبز نشان‌دهنده‌ی رشد و شادی، سفید به معنای صلح و قرمز متناظر با شجاعت، آتش ... نماد وسط پرچم نیز طراحی زیبایی از کلمه‌ی الله به شمایل گل لاله است. ... برگ درخت افرا ۱۱ گوشه‌ی پرچم چنان با کانادا عجین است که هر ساله روز ملی کانادا، ...
    فردو نمادی از فن آوری صلح آمیز هسته‌ای است - سفارت جمهوری ...
    montevideo.mfa.ir/?siteid=17&fkeyid=&siteid=17&pageid...
    ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - فردو نمادی از فن آوری صلح آمیز هسته‌ای است/ روستاییان پیشتاز مرزداری در ... طبیعت تبدیل به غول خطرناک می‌شود که آب، درخت، مراتع و خاک خریدنی ...
    پارس - گزيده اي از نمادها و سمبل ها
    parshistory.blogfa.com/post-5.aspx
    در وسط فروهر یک حلقه وجود دارد که نمادی از روح فرد است. ... بدن و سر انسانی این نماد، از یک طرف نشان دهنده انسانی است که می خواهد راه خود را انتخاب کند ..... مي‌شود كه‌نمادي‌ از ستاره‌اي‌ است‌ كه‌ نشان‌ از تولد مسيح‌است‌ و همچنين‌ روي‌ درخت‌ كريسمس‌ را .... كادوسه نشانگر اتحاد است و ميله كادوسه كه در ميان دو مار قرار گرفته آشتي و صلح برقرار كرده است.
    جودی ویلیامز : دیدگاهی واقع بینانه برای صلح جهانی | TED ...
    https://www.ted.com/talks/jody_williams_a_realistic.../transcript?...
    وقتی که من نماد یک کبوتر و یک رنگین کمان را می بینم، من به آرامش فردی فکر می .... برنده صلح نوبل 2004 او را بانوی درخت می نامند اما او بیشتر از بانوی درخت است .
    درخت سمبُل زندگی اگر درخت در فرهنگ ملل مختلف نشانه - کلوب
    www.cloob.com/c/medicinal_plants/68201
    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ ه‍.ش. - درخت سمبُل زندگی اگر درخت در فرهنگ ملل مختلف نشانه دوستی، صلح، دانش، تقدس و ... بوده و هست که مطلب کوتاه زیر نشان دهندة همین نکات است، در ...
    گنجه و گنجینه - فر نیل باستان
    wishna.blogfa.com/post-3850.aspx
    ۳ بهمن ۱۳۹۱ ه‍.ش. - نمونه دیگر نقشی است از ترکیب لوتوس و درخت نخل که بر دیواره های تخت .... در دستان پادشاهان حجاری شده در تخت‌جمشید دیده می‌شود، نماد صلح و شادی بوده است . از آنجا که این گل با آب در ارتباط است نماد آناهیتا ، ایزد بانوی آبهای روان است.
    تصویر نیلوفر در بوف کور-مصطفی انصافی - ادبیات ما
    adabiatema.com/index.php/2012.../933-1390-03-31-09-56-22
    یکی دیگر از انواع نیلوفر، نیلوفر آبی است که نماد سرزمین هند است و البته نماد بودا. ... جاودانگی و صلح است که نمی‌تواند به او گل عرفان و وحدت و سعادت را تسلیم کند. ... همه‌ی داستان بوف کور همین است: داستان پیرمردی که زیر درخت سرو نشسته است.
    درخت زیتون اللَّهُ نماد روغن درخت زیتون مهمان نوازی درخت ... - 1
    peransia.com/.../درخت-زیتون-اللَّهُ-نماد-روغن-درخت-زیتون-مهمان-نواز...
    درخت زیتون اللَّهُ نماد روغن درخت زیتون مهمان نوازی درخت متبرک نماد زیتون ... بن درختی سرشار از نمادها، اعم از صلح ، باروری، تزکیه، نیرو، پیروزی و پاداش است. ... درخت سرو از درختانی است که ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد.
    لوتوس - مهرمیهن
    mehremihan.ir/component/tag/لوتوس.html
    زيرا آب نماد باستاني اقيانوس كهني بود كه كيهان از آن آفريده شده است. ... در فرهنگ چيني، نماد پاكي، حفاظت، ظرافت روحاني، صلح، باروري و تجسم زنانه است و علامت ...
    Lahzehname.ir | خواص زیتون این معجزه گر کوچولو ! - لحظه نما
    lahzehnama.ir/fa/news/16540/خواص-زیتون-این-معجزه-گر-کوچولو-
    ۵ دی ۱۳۹۳ ه‍.ش. - ابتدا زیتون سبز کم رنگ است و به تدریج تیره شده که در اواخر پاییز رنگ آن کاملا سبز تیره می شود. جالب است بدانید که زیتون در گذشته نماد صلح ...
    كدام درخت نماد صلح است - خرید vpn
    https://smartboat.asia/topics/كدام-درخت-نماد-صلح-است
    قلب اصلی نیروگاه اتمی بوشهر از مجتمع سوخت هسته ای تشکیل شده است که سالانه باید مجتمع آن. کوروش بزرگ ویکی پدیا دانشنامهٔ آزاد. کوروش دوم به پارسی باستان که ...
    نقوش فرش دستباف
    www.irandeserts.com › ... › هنر و صنایع دستی ایران › فرش و قالی بافی
    در زبان فارسی، واژه هنر معادل ” فن ” و گاه ” صنعت ” به کار رفته است . ... در طرح درختی ، بیشتر از درختان سرو ، بید مجنون که نماد حزن و اندوه را تداعی می کند ... است ; مظهر پرداخت تمام عیار و وابستگی مطلق است که به کبوتر صلح نیز معروف است .
    درخت در قرآن
    www.shareh.com/persian/magazine/jahad/35/09.htm
    اين سوره، همانا «درخت» است; آيتِ بى بديلِ خداشناسى و اين نشانه بى نظير قدرتِ ... اما قبل از پرداختن به موضوع، لازم است كه درباره واژه «درخت» در قرآن سخن بگوييم. ..... كريم مختص به همين ماجراى بيعت رضوان مى باشد كه عاقبت به عقد پيمان صُلح حديبيه ...
    مصلح پژمان - استادان و رهروان موسیقی ایرانی
    ostads.persianblog.ir/page/mosleh
    هدف آلبوم دل آواهایی برای صلح و عشق که ساخت قطعات آن سالها به طول انجامیده و ایشان ... همچنین درختی از چهره آهنگساز روئیده که نماد رشد است، اما باز درخت بی برگ است.
    زیتون - اخبار - عطر و ادکلن سفند
    www.safand.com › اخبار › نت های میوه ای و سبزیجات
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ه‍.ش. - برگ هاي درخت زيتون ، نشانه‌ وفور نعمت ، شکوه و صلح است و به عنوان تاجي ... سال هاي سال ، زيتون نماد صلح ، خرد ، شکوه ، باروري ، قدرت و پاک دامني بوده است . ... روغن Virgin Olive Oil : روغني است به دست آمده از ميوه‌ زيتون که منحصرا از ...
    می دانید چرا کبوتر نماد صلح است؟ [بایگانی] - سایت علمی ...
    www.njavan.com › ... › دانستنيها( علمي، آموزشي) › خواندنی ها و دیدنی ها
    ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - 2پست - ‏1 نویسنده
    يكى از مشهورترين و شناخته شده ترين نمادهاى صلح، كبوتر سفيد است. ... مدتى گذشت، سرانجام كبوتر سفيد در حالى كه يك شاخه زيتون را با نوك خود ... کبوتر بعد از مدتی پر زدن خشکی رو پیدا کرد و روی شاخه یک درخت زیتون نشست.
    نگاهی کوتاه به نقش کبوتر در قصه‌های فولکلور آذربایجان
    www.araznews.ir/نگاهي-کوتاه-به-نقش-کبوتر-در-قصه‌هاي-فو/
    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ه‍.ش. - در قصص آذربایجان کبوتر یار و یاور انسان است که نقشی مثبت دارد و در این روند با ... حتی درخت نمادی مقدس از بشارت روشنایی و زیبایی می‌شود وقتی که پریان در جلد ... می‌دانیم امروزه کبوتر یکی از شناخته‌شده‌ترین نمادهای صلح است.
    فعالیت ها - مجتمع آموزشی شهید مهدوی
    mahdavischool.org/fa/فعالیت-ها/
    درختکاری در اردوگاه مجتمع که مشرف به مجتمع است ضمن جلوگیری از فرسایش ... امروز روز جهانی صلح ملل متحد است،همچنین سازمان به اهداف توسعه ی هزاران رسیده است که شامل ... درخت برای ما یک نماد است اول اینکه ،طبیعت واهمیت حفاظت از محیط زیست را به ...
    جام نیوز :: JamNews - نصب مجسمه صلح در برج میلاد+ عکس ...
    www.jamnews.ir/detail/News/106070
    ۶ شهریور ۱۳۹۱ ه‍.ش. - این مجسمه نمادی از یک زن است که لباسی متعلق به ایرانیان باستان بر تن دارد و در دست چپ آن برگ درخت زیتون که نماد صلح جهانی است، قرار داده.
    زیتون؛ دانه‌ ای شفابخش | کرج رسا
    karajrasa.ir/زیتون؛-دانه‌-ای-شفابخش/
    ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - اصلا همین که شاخه درخت آن را نماد صلح می‌دانند نشان از محبوبیت آن دارد. ... از میوه‌ هایی که در قرآن کریم به آنها توجه شده زیتون است. در سوره التین، از ...
    بزرگترین نماد ایران بعد از منشور صلح کورش کبیر!! - محمد ...
    m-shaghaghi.miyanali.com › علمی فرهنگی › کشاورزی
    ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ه‍.ش. - آری این است نماد یک ایرانی که در هرجا که دیدی چه بر روی آثار باستانی یا چه بر روی درخت بدان که فقط یک ایرانی این کار را می کند.حتی اگر آن مکان در ...
    فرش نماد صلح در پاریس رونمایی می شود
    khj.farhang.gov.ir/fa/news/.../فرش-نماد-صلح-در-پاریس-رونمایی-می-شود
    ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ه‍.ش. - فرش نماد صلح به یادبود پانصدمین سال حیات علمی علامه عبدالعلی ... طراحی شده زیرا درخت سرو از نمادهای زیبا و کهن ایرانی است که به درخت مهر (دوستی) ...
    نمادشناسی پرچم برخی کشورهای دنیا - Chess.com
    шахматы.chess.com/blog/javadnejati9821/content687
    لازم به ذکر است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بجای آرم "الله"، از نماد شیر و ... در پرچم سه رنگ بریتانیا رنگ سفید به معنی؛ صلح و صداقت، قرمز: سرسختی، قدرت و ... است که مربعی سفید در وسط داشته و برگ درخت افرا (به عنوان نماد طبیعیت و محیط ...
    علمی
    niloo1380.blogfa.com/
    ظاهرا گلی كه در دستان پادشاهان حجاری شده در تخت‌جمشید دیده می‌شود، نماد صلح و شادی بوده است . از آنجا كه این گل با آب در ارتباط است نماد آناهیتا ، ایزد بانوی آب‌های روان ...
    SNN.ir - .: Student News Agency :. - خبرگزاري دانشجو ...
    snn.ir/detail/News/415118/81
    ۷ خرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - وي، در ادامه افزود: همچنين مي‌توان به درخت زيتون كه نماد صلح است و پرنده‌اي كه برگ اين درخت را به عنوان نشان از خشكي براي حضرت نوح (ع) آورد، اشاره ...
    (پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران (سبز پرس
    isdle.ir/news/index.php?news=9197
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ه‍.ش. - در این مراسم که با مشارکت بنیاد بین المللی آموزش FEE برگزار شد، پیام بان کی ... کاشت این درخت نماد صلح است و بدون شک رئیس جمهور نیز پیام ...
    گل نیلوفر - آفتاب خود نشان آفتاب
    aftabkhodneshaneaftab.persianblog.ir/post/8/
    ۱۵ آبان ۱۳۹۰ ه‍.ش. - ریشه‌های نیلوفر مظهر ماندگاری و ساقه اش نماد بند ناف است که انسان را به اصلش ... ظاهرا گلی که در دستان پادشاهان حجاری شده در تخت جمشید دیده می‌شود نماد صلح و ... سخن پاک همچون درختی پاک است که ریشه ای استوار دارد و شاخ و برگ آن در ...
    تعریف نماد آرم,نشانه,لوگو
    efak.ir/تعریفنمادآرمنشانهلوگو.aspx
    در طول تاریخ از نماد، که نوعی علامت واجد هویت بصری است، به عنوان ابزاری برای ایجاد ... نماد كبوتر صلح كه طی جنگ ویتنام از سوی فعالین ضد جنگ زیاد استفاده شد، تداعی .... و نشانه:یك طرح فیگوراتیو، یك تصویر ساده شده كه نمایانگر یك خانه، درخت و .
    به قصه سرا خوش آمدید!
    www.ghessehsara.ir/index.php/tags/44-پندآموز
    ناماو آلفرد نوبل بود و امروزه با جایزه بزرگ نوبل که نماد صلح است در یاد ها ماندگارشده است. .... عابد خشمگین شد، برخاست و تبر بر دوش نهاد تا آن درخت رابرکند... ابلیس ...
    نيلوفر نماد صلح و شادي نماد خورشيد و نماد حيات - کلوپ
    club.technolife.ir/my/user/4709/blog/39056/
    نيلوفر نماد صلح و شادي نماد خورشيد و نماد حيات ... و از آنجا به سرزمین آشور و ایران انتقال یافت و در این سرزمین‌ها گاهی جانشین درخت مقدس بوده است. ... ریشه‌های نیلوفر مظهر ماندگاری و ساقه اش نماد بند ناف است که انسان را به اصلش پیوند می‌دهد و گلش پرتو ...
    روان شناسی
    www.rravanshenasyt.blogfa.com/
    خورشید نماد پدر است ، ماه نماد مادر دریا به معنی همسر است ، و درخت به معنی فرزند. نوشته شده ... یکی کوتاه و مستقیم است که شما را سریع به مقصد می رساند ، ولی خیلی ساده و خسته کننده است . ..... و به میانجیگری می پردازند و صلح و صفا برقرار می کنند.
    تاریخ ایران - نماد گل نیلوفر در دنیای باستان
    www.parskoroosh.blogfa.com/post/287
    زیرا اب نماد باستانی اقیانوس کهنی بود که کیهان از ان افریده شده است.نیلوفر ... در فرهنگ چینی نماد پاکی حفاظت ظرافت روحانی صلح باروری و تجسم زنانه است وعلامت ...

    منبع : http://feedsara.rozblog.com


    لینک منبع و پست :کدام درخت نماد صلح است؟درخت زیتون و شاخه زیتون نماد جهانی صلح است
    http://feedsara.rozblog.com/post/2106
    ارسال نظر برای این مطلب

    کد امنیتی رفرش
    اطلاعات کاربری
  2. فراموشی رمز عبور؟
  3. برترین ها
    آمار سایت
  4. کل مطالب : 6886
  5. کل نظرات : 5
  6. افراد آنلاین : 21
  7. تعداد اعضا : 1
  8. آی پی امروز : 144
  9. آی پی دیروز : 448
  10. بازدید امروز : 223
  11. باردید دیروز : 1,091
  12. گوگل امروز : 3
  13. گوگل دیروز : 2
  14. بازدید هفته : 2,541
  15. بازدید ماه : 2,541
  16. بازدید سال : 81,232
  17. بازدید کلی : 1,879,904
  18. دیگر امکانات
    نتایج لیگ ها
    سرگرمی و تفریحی
    آب و هوا 

    آب و هوا برنامه اندروید سایت لارکتون

    قیمت روز خودرو 

    فروشگاه فایل متنی
    فروشگاه لارکتون